GENS 207 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Bilimsel Düşünme ve Toplum
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GENS 207
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilerin bilime ve bilim ile toplum arasındaki ilişkiye dair eleştirel bir bakış geliştirmesine katkı sunmaktır. Bu amaca yönelik olarak dersin ilk bölümünde modern bilimin ortaya çıkış dönemi bir bütün olarak ele alınacak, ikinci bölümde ise bilim tarihinin daha yakın döneminden tekil örneklere odaklanılacaktır. Ders, popüler bilime ilgi duyan öğrencilere yöneliktir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bilimin toplumdaki eşitsizliklerle ilişkisine dair örnekler gösterebilir
Tanımı Bilim tarihinden alınan örneklerle bilim ile toplum ilişkisini çok yönlü olarak irdelemek.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, dersin ve ele alınacak soruların tanıtımı.
2 Toplumların bilim dahil üretim kapasiteleri neden birbirinden bu kadar farklı? Diamond, J. (1997), Guns, Gems and Steel, Prologue: “Yali’s Question” & Chapter 3 “Collusion at Cajamarca”.
3 Kopernik öncesi evren düşüncesi, Kopernik’in öncülleri, Kopernik ve Kilise. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 1, “Renaissance Men”
4 16. Yüzyıl Avrupası, Tycho Brahe, Johannes Kepler. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 2, “The Last Mystics”
5 İlk Bilim İnsanları: Galileo ve diğerleri. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 3, “The First Scientists”
6 René Descartes, Christiaan Huygens, Robert Boyle ve bilimin ilk adımları. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 4, “Renaissance Men”
7 Isaac Newton, Robert Hook ve Edmound Halley. Gribbin, J. (2002) Science: A History Chapter 5, “Newtonian Revolution”
8 Arasınav 1-7. Hafta Konuları
9 Evrim Kuramı ve karşıtlığı. Darwin’in zamanından günümüze. Hellman, H. (1998), Great Feuds in Science, Chapter 5 "Darwin's Bulldog versus Soapy Sam"
10 Bilim sınırları içerisinde bir yanılgı örneği: Lord Kelvin’in Dünya’nın yaşı hesabı. Hellman, H. (1998) Great Feuds in Science, Chapter 6 " Lord Kelvin versus Geologists and Biologists"
11 Sahtebilim örnekleri: Homeopati ve diğerleri. Bilimin sınırları, yanılgı ile sahtecilik arasındaki farklar. Goldacre, B. (2008), Bad Science, Chapter 4 “Homeapathy”
12 Bilim ve toplumsal eşitsizlik I: Irk ve Irkçılık Gould, S. J. (1977) Ever Since Darwin, Chapter 27 "Racism and Recapitulation"
13 Bilim ve Toplumsal Eşitsizlik II: Toplumsal cinsiyet Hellman, H. (2001) Great Feuds in Medicine, Chapter 9 “Franklin versus Wilkins”
14 Tekrar ve Tartışma I Ders notları
15 Tekrar ve Tartışma II Ders notları
16 Final sınavı Tüm konular

 

Dersin Kitabı

Güncel popüler ve bilimsel makaleler

Diğer Kaynaklar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
40
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
29
Final / Sözlü Sınav
1
35
    Toplam
160

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Sosyoloji alanındaki kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek.
2 Sosyolojinin klasik ve çağdaş kuramlarını bilmek, bunlar arasındaki farklılıkları ve ilişkileri tanımlayabilmek
3 Sosyoloji alanında edindiği temel kuramsal bilgileri eleştirel bir yaklaşımla kullanabilmek.
4 Sosyoloji alanının gerektirdiği metodolojik bilgi donanımına sahip olarak sosyolojik bir araştırmayı bireysel ya da grup üyesi olarak başından sonuna kadar planlayıp uygulayabilmek.
5 Yerel, ulusal ve küresel konuları/sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üstüne değerlendirme yapabilmek.
6 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşabilmek.
7 Sosyoloji alanın gerektirdiği disiplinler arası bakış açısına sahip olmak, bu doğrultuda diğer disiplinlerden yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak.
8 Bir yabancı dili kullanarak sosyoloji alanındaki bilgileri takip edebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level).
10 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
11 Sosyolojik verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ve eleştirel bakış açısına sahip olmak.
12 Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş ve gündelik yaşamında kullanabilmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest