Bizi takip edin
|
EN

SOSYAL MEDYA

SOC 310 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türkiye'de İslam ve Toplumsal Cinsiyet
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SOC 310
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet ve cinselliğe dair söylemler ve düzenlemelerdeki değişimleri ve devamlılıkları Osmanlı-Türk tarihi çerçevesinde tartışmaktır. Bu amaçla, yasal-kurumsal söylemler/düzenlemeler kadar gündelik hayatta deneyimlendiği şekliyle toplumsal cinsiyet ve cinsellik, tarihi kaynaklar, kültürel metinler ve ilgili yazın aracılığıyla ortaya koyulacaktır. Böylelikle, Osmanlı-Türk toplumunda özellikle kadınlar, LGBTIQ bireyleri ve toplumsal cinsiyet kategorileri İslam, ataerkillik, devlet, modernleşme ve neo-liberalizm ile ilişkisi çerçevesinde tartışılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Osmanlı-Türk toplumu bağlamında, cinsellik ve toplumsal cinsiyete dair Oryantalist ve Avrupa-merkezli yaklaşımları eleştirel olarak tartışabileceklerdir.
  • Osmanlı-Türk toplumu bağlamında, cinsellik ve toplumsal cinsiyete dair Oryantalist ve Avrupa-merkezli yaklaşımları eleştirel olarak tartışabileceklerdir.
  • Osmanlı-Türk toplumunda ataerkilliğin ve/veya İslamın/İslami ahlak anlayışının seküler ya da İslami kanunlar aracılığıyla kadınları, erkekleri, toplumsal cinsiyet rollerini ve cinselliği nasıl düzenlediğini eleştirel olarak analiz edebileceklerdir.
  • Osmanlı-Türkiye toplumu bağlamında, cinsellik ve toplumsal cinsiyetin yasal-kurumsal alan dışında nasıl deneyimlendiğini tanımlayabileceklerdir.
  • Türkiye modernleşme tarihinde kadına ve toplumsal cinsiyet rollerine atfedilen önemi ve bunun problemlerini tanımlayabileceklerdir.
  • Osmanlı-Türk toplumundaki farklı feminist gelenekleri tanımlayabileceklerdir.
  • Toplumsal cinsiyet ve cinsellik ile ilişkili olarak başörtüsü, iş, eğitim ve şiddet konularını eleştirel olarak tartışabileceklerdir.
Ders Tanımı Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki toplumsal cinsiyet ve cinsellik tartışmalarını eleştirel bir bakış açısı ile incelemek.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Oryantalizm? Etno-centrisizm? Kültürel Görelilik? Ahmed, Leila (1982). Western Ethno-centrism and Perceptions of Harem, Feminist Studies 8, no. 3 , pp. 521-534. Tucker, Judith T. (1990). Traveling with the Ladies: Women's Travel Literature from the 19th Century Middle East, Journal of Women's History, Volume 2, Number 1, pp.245-250.
3 Osmanlı'da Kadın: İslam ve Yasa Aydin, M. Akif (2017). Türk Hukuk Tarihi, pp.65-99. Zeevi, D'ror (2006). Regulating Desire: Shari'a and Kanun, in Producing Desire, pp.48-77. Imber, Colin (1997). Women, Marriage and Property, in Women in the Ottoman Empire, pp. 81-105. Tucker, Judith E. 1997).The Fullness of Affection, in Women in the Ottoman Empire, pp.232-253.
4 Osmanlı'da Kadın II-a: İslam ve Gündelik Pratikler Gerber, Haim (1980), Social and Economic Position of Women in an Ottoman City, Bursa, 1600-1700, International Journal of Middle East Studies, Vol. 12, No. 3, pp. 231-244. Göcek&Baer (1997). Social Boundaries of Ottoman Women’s Experience in 18th century Galata Court Records, in Women in the Ottoman Empire, pp. 48-66.
5 Osmanlı'da Kadın II-b: İslam ve Gündelik Pratikler Faroqhi, Suraiya (2000). Kadιn Kültürü in Osmanlι Kültürü ve Gündelik Yaşam, pp. 115-139. Faroqhi, Suraiya (2002). Ottoman Men and Women, pp. 131-217
6 Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet I Film Gösterimi
7 Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet II Selected parts from Cevdet Kudret (eds.).Karagöz. Egilmez, D.Burcu (2017) Marriage, Family and Gender in Karagöz and Late Ottoman Istanbul, Fe Dergi.
8 Araştırma Önerileri ve Geribildirim
9 Osmanlı Modernleşmesinin Kıyısında Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Brummet, Palmira Johnson (2007).Gender and Empire in Late Ottoman İstanbul: Caricature, Models of Empire and the Case for Ottoman Exceptionalism, Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, Volume27, pp. 283-302. Zeevi, D'ror (2005). Hiding Sexuality, The Disappearance of Sexual Discourse in the Late Ottoman Middle East, Social Analysis, Volume 49, Issue 2, pp. 34–53. Başcı, Pelin (2003). Love, Marriage and Motherhood : Changing Expectations of Women in Late Ottoman İstanbul, Turkish Studies 4:3, pp. 145-177.
10 Türkiye Modernleşmesi ve Cumhuriyet Kadınları Kandiyoti, Deniz (1991). End of Empire: Islam, Nationalism and Women in Turkey,in Women, Islam, and the State. D.Kandiyoti (ed.), pp. 22-48. White, Jenny B. (2003). State Feminism, Modernization, and the Turkish Republican Woman, NWSA Journal, Vol. 15 No. 3. Miller, Ruth A. (2007). Rights, Reproduction, Sexuality, and Citizenship in the Ottoman Empire and Turkey, Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 32, no. 2.
11 Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet III Film Gösterimi
12 Türk Feminizm(ler)i Sirman, Nükhet (1989). Feminism in Turkey: A Short History, New Perspectives on Turkey, 1-33. C Diner, Ş Toktaş (2010). Waves of feminism in Turkey: Kemalist, Islamist and Kurdish women's movements in an era of globalization, Journal of Balkan and Near Eastern Studies, pp.41-57.
13 Din, İktisat ve Siyaset S. Coşar, M. Yeğenoğlu (2011). New grounds for Patriarchy in Turkey? Gender Policy in the Age of AKP, South European Society and Politics 16:4, pp. 555-573. Ayşe Güneş Ayata and Fatma Tütüncü (2008). Party Politics of the AKP (2002–2007) and the Predicaments of Women at the Intersection of the Westernist, Islamist and Feminist Discourses in Turkey, British Journal of Middle Eastern Studies 35 (3). pp.363-384. Arat, Yesim (2010). Religion, Politics and Gender Equality in Turkey: implications of a democratic paradox?, Third World Quarterly, Vol. 31, No. 6, pp 869–884.
14 Sunumlar
15 Sunumlar
16 Sunumlar

 

Ders Kitabı

Selected parts from:

Edward Said (1979), Introduction, Orientalism.

M. Akif Aydin (2017), Türk Hukuk Tarihi.

D'ror Zeevi (2006), Producing Desire.

M.Zilfi (eds) (1997). Women in the Ottoman Empire.

Suraiya Faroqhi (2000),Osmanlι Kültürü ve Gündelik Yaşam.

Suraiya Faroqhi (2002), Ottoman Men and Women.

Cevdet Kudret (ed), Karagöz.

 D.Kandiyoti (eds.) (1991), Women, Islam, and the State.

 

AND

 

Selected articles above.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
1
25
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
20
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
15
Proje
1
24
24
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
28
28
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.

2

Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.

X
3

Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.

4

Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.

X
5

Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur.

X
6

Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.

X
7

Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.

8

Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.

X
9

Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur.

10

Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.

11

Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.