FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 310 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türkiye'de İslam ve Toplumsal Cinsiyet
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 310
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet ve cinselliğe dair söylemler ve düzenlemelerdeki değişimleri ve devamlılıkları Osmanlı-Türk tarihi çerçevesinde tartışmaktır. Bu amaçla, yasal-kurumsal söylemler/düzenlemeler kadar gündelik hayatta deneyimlendiği şekliyle toplumsal cinsiyet ve cinsellik, tarihi kaynaklar, kültürel metinler ve ilgili yazın aracılığıyla ortaya koyulacaktır. Böylelikle, Osmanlı-Türk toplumunda özellikle kadınlar, LGBTIQ bireyleri ve toplumsal cinsiyet kategorileri İslam, ataerkillik, devlet, modernleşme ve neo-liberalizm ile ilişkisi çerçevesinde tartışılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki toplumsal cinsiyet ve cinsellik tartışmalarını eleştirel bir bakış açısı ile incelemek. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Oryantalizm? Etno-centrisizm? Kültürel Görelilik? | Ahmed, Leila (1982). Western Ethno-centrism and Perceptions of Harem, Feminist Studies 8, no. 3 , pp. 521-534. Tucker, Judith T. (1990). Traveling with the Ladies: Women's Travel Literature from the 19th Century Middle East, Journal of Women's History, Volume 2, Number 1, pp.245-250. |
3 | Osmanlı'da Kadın: İslam ve Yasa | Aydin, M. Akif (2017). Türk Hukuk Tarihi, pp.65-99. Zeevi, D'ror (2006). Regulating Desire: Shari'a and Kanun, in Producing Desire, pp.48-77. Imber, Colin (1997). Women, Marriage and Property, in Women in the Ottoman Empire, pp. 81-105. Tucker, Judith E. 1997).The Fullness of Affection, in Women in the Ottoman Empire, pp.232-253. |
4 | Osmanlı'da Kadın II-a: İslam ve Gündelik Pratikler | Gerber, Haim (1980), Social and Economic Position of Women in an Ottoman City, Bursa, 1600-1700, International Journal of Middle East Studies, Vol. 12, No. 3, pp. 231-244. Göcek&Baer (1997). Social Boundaries of Ottoman Women’s Experience in 18th century Galata Court Records, in Women in the Ottoman Empire, pp. 48-66. |
5 | Osmanlı'da Kadın II-b: İslam ve Gündelik Pratikler | Faroqhi, Suraiya (2000). Kadιn Kültürü in Osmanlι Kültürü ve Gündelik Yaşam, pp. 115-139. Faroqhi, Suraiya (2002). Ottoman Men and Women, pp. 131-217 |
6 | Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet I | Film Gösterimi |
7 | Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet II | Selected parts from Cevdet Kudret (eds.).Karagöz. Egilmez, D.Burcu (2017) Marriage, Family and Gender in Karagöz and Late Ottoman Istanbul, Fe Dergi. |
8 | Araştırma Önerileri ve Geribildirim | |
9 | Osmanlı Modernleşmesinin Kıyısında Kadın ve Toplumsal Cinsiyet | Brummet, Palmira Johnson (2007).Gender and Empire in Late Ottoman İstanbul: Caricature, Models of Empire and the Case for Ottoman Exceptionalism, Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, Volume27, pp. 283-302. Zeevi, D'ror (2005). Hiding Sexuality, The Disappearance of Sexual Discourse in the Late Ottoman Middle East, Social Analysis, Volume 49, Issue 2, pp. 34–53. Başcı, Pelin (2003). Love, Marriage and Motherhood : Changing Expectations of Women in Late Ottoman İstanbul, Turkish Studies 4:3, pp. 145-177. |
10 | Türkiye Modernleşmesi ve Cumhuriyet Kadınları | Kandiyoti, Deniz (1991). End of Empire: Islam, Nationalism and Women in Turkey,in Women, Islam, and the State. D.Kandiyoti (ed.), pp. 22-48. White, Jenny B. (2003). State Feminism, Modernization, and the Turkish Republican Woman, NWSA Journal, Vol. 15 No. 3. Miller, Ruth A. (2007). Rights, Reproduction, Sexuality, and Citizenship in the Ottoman Empire and Turkey, Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 32, no. 2. |
11 | Kültürel Metinlerde Kadın ve Toplumsal Cinsiyet III | Film Gösterimi |
12 | Türk Feminizm(ler)i | Sirman, Nükhet (1989). Feminism in Turkey: A Short History, New Perspectives on Turkey, 1-33. C Diner, Ş Toktaş (2010). Waves of feminism in Turkey: Kemalist, Islamist and Kurdish women's movements in an era of globalization, Journal of Balkan and Near Eastern Studies, pp.41-57. |
13 | Din, İktisat ve Siyaset | S. Coşar, M. Yeğenoğlu (2011). New grounds for Patriarchy in Turkey? Gender Policy in the Age of AKP, South European Society and Politics 16:4, pp. 555-573. Ayşe Güneş Ayata and Fatma Tütüncü (2008). Party Politics of the AKP (2002–2007) and the Predicaments of Women at the Intersection of the Westernist, Islamist and Feminist Discourses in Turkey, British Journal of Middle Eastern Studies 35 (3). pp.363-384. Arat, Yesim (2010). Religion, Politics and Gender Equality in Turkey: implications of a democratic paradox?, Third World Quarterly, Vol. 31, No. 6, pp 869–884. |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar | |
16 | Sunumlar |
Ders Kitabı | Selected parts from: Edward Said (1979), Introduction, Orientalism. M. Akif Aydin (2017), Türk Hukuk Tarihi. D'ror Zeevi (2006), Producing Desire. M.Zilfi (eds) (1997). Women in the Ottoman Empire. Suraiya Faroqhi (2000),Osmanlι Kültürü ve Gündelik Yaşam. Suraiya Faroqhi (2002), Ottoman Men and Women. Cevdet Kudret (ed), Karagöz. D.Kandiyoti (eds.) (1991), Women, Islam, and the State.
AND
Selected articles above. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje |
1
|
25
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
15
|
Proje |
1
|
24
|
24
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
|||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
|||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.
Sosyoloji Semineri: Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023
Sosyoloji Bölümü olarak sizleri Dr. Barış Çetin Can Eren tarafından verilecek "Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023" konulu seminere