FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 311 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türkiye'nin Toplumsal Yapısı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 311
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
-
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, Türkiye'nin toplumsal yapısını tarihsel bir pespektifle incelemeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derste Türkiye’nin toplumsal yapısını ve bu yapının tarihsel değişimini eleştirel bir gözle değerlendirmek üzere ele alınacak temel konular modernleşme, siyasi yapı, toplumsal eşitsizlikler, kentleşme, göç ve cinsel, etnik ve dini kimlikler olacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Dersin tanıtımı | |
2 | Osmanlı İmparatorluğunun Son Dönemi: Modernleşme Çabaları | Şükrü Hanioğlu (2012) ‘Modern Ottoman Period’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, New York: Routledge, 15- 25. Erik J Zürcher (2004) Turkey: A Modern History, London: I. B. Tauris, 50- 70. Feroz Ahmad (1993) ‘The Ottoman Legacy’ in The Making of Modern Turkey, New York: Routledge, 15 -30. Erik J Zürcher (2010) The Ottoman Empire 1850–1922: Unavoidable Failure? In The Young Turk Legacy and Nation Buılding: From the Ottoman Empire to Atatürk’s Turkey, 59 – 72. |
3 | Osmanlı İmparatorluğunun Son Dönemi: İmparatorluğun Çöküşü | Feroz Ahmad (1993) ‘From empire to nation: 1908–1923’ in The Making of Modern Turkey, 31- 51. |
4 | Erken Cumhuriyet Dönemi ve Modernleşme | Hasan Kayalı (2008) ‘The struggle for independence’ in Reşat Kasaba ed. Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4) Cambridge: Cambridge University Press, 112- 146. Clement H. Dodd (2012) ‘The Turkish Republic’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 53- 64. Erik J Zürcher (2004) ‘The Emergence of the One-Party State, 1923–27’ in The Making of Modern Turkey 166 - 175. |
5 | Liberalleşme Çabaları ve Sonuçları (1946- 1960) | Feroz Ahmad (1977) The Turkish Experiment in Democracy: 1950- 1975, London: Hurst &Company, 1- 75. |
6 | 1960- 1990: Askeri Darbeler Dönemi | Feroz Ahmad (1977) The Turkish Experiment in Democracy: 1950- 1975, London: Hurst &Company, 1- 75. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Ekonomik Yapı, Eşitsizlikler ve Yoksulluk | Pamuk, Ş. (2008) "Economic change in twentieth century Turkey: Is the glass more than half full?" in Reşat Kasaba ed. Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4) Cambridge: Cambridge University Press,, 266-300. Erol Taymaz (2012) Employment, inequality, and poverty’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 364- 378. Serdal Bahçe & Ahmet Haşim Köse (2017) Social Classes and the NeoLiberal Poverty Regime in Turkey, 2002–2011, Journal of Contemporary Asia, 47:4, 575-595 |
9 | Kentleşme ve Göç | Kirisci, K. (2008) “Migration and Turkey: The dynamics of state, society, politics,” in Reşat Kasaba ed. Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4) Cambridge: Cambridge University Press, 175-199. Tahire Erman (2012) ‘Urbanization and urbanism’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 293- 302. Alev Çınar (2012) ‘Cities’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 303- 314. |
10 | Dönem Ödevi Önerilerinin Hazırlanma Çalışmaları | |
11 | Cinsiyet Eşitsizlikleri ve Kadın Hakları Mücadelesi | Zehra F. Kabasakal Arat (2012) ‘Women’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 259- 270. Arat, Y. (2008) "Contestation and collaboration: women’s struggles for empowerment in Turkey" in Reşat Kasaba ed. Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4) Cambridge: Cambridge University Press, 388-418. |
12 | Din ve Sekülerleşme | Binnaz Toprak (2005) Islam and Democracy in Turkey, Turkish Studies, 6:2, 167-186; Ali Çarkoğlu and N Bilgili (2011) "A Precarious Relationship: The Alevi Minority, the Turkish State and the EU" South European Society and Politics, 16, 2, 351-364. |
13 | Azınlık Meseleleri | Saraçoğlu, C. (2008) “‘Exclusive Recognition’: The New Dimensions of the Question of Ethnicity and Nationalism in Turkey,” Ethnic and Racial Studies, 1-19. Ioannis N. Grigoriadis (2012) ‘Minorities’ in Metin Heper and Sabri Sayarı eds. The Routledge Handbook of Modern Turkey, 282- 292. |
14 | Demokratikleşme | Menderes Çinar & Çagkan Sayin (2014) Reproducing the Paradigm of Democracy in Turkey: Parochial Democratization in the Decade of Justice and Development Party, Turkish Studies, 15:3, 365-385. Zeynep Alemdar (2014) ‘Modelling’ for Democracy? Turkey's Historical Issues with Freedom of Speech, Middle Eastern Studies, 50:4, 568-588. |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | - |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Ahmad, F. (1993) The Making of Modern Turkey, London and New York: Routledge. 978-0415078368 Bozdoğan, S. and R. Kasaba (eds.) (1997) Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, University of Washington Press. 0-295-97597-0 Heper, M. and A. Evin (eds.)(1988) State, Democracy and the Military: Turkey in the 1980s, Berlin and New York: Walter de Gruyter. 978-3110113440 Kasaba, R. (ed.) (2008) The Cambridge History of Turkey, vol. 4, Turkey in the Modern World, Cambridge University Press. 978-0521620963 Keyder, Ç. (1987) State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development, Verso. 978-0860918776 Kandiyoti, D and A. Saktanber (eds.) (2002) Fragments of Culture: the Everyday of Modern Turkey, London and New York: I.B.Tauris. 978-0813530826 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Readings are subject to revision. Additional readings could be added to the list as required. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
65
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
35
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
4
|
64
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
0
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
28
|
28
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
196
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
|||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.