FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 380 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Çevre Sosyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 380
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders toplumsal yapı ve çevre etkileşimini tarihsel ve eleştirel bir bakış açısıyla ele alarak, mevcut ekolojik tahribatın ve çevre adaletsizliklerinin dinamiklerini ortaya koymayı amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Çevre sosyolojisi yerelden küresele her seviyedeki çeşitli çevresel konuları, mücadeleleri ve karşıtlıkları sosyolojik bir bakış açısıyla inceler. Mevcut çevre sorunlarının tarihsel ve toplumsal (ekonomik, siyasi ve kültürel) temellerini ve bu sorunlar etrafında doğan toplumsal/siyasal mücadeleleri eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Sunumu ve Çevre Sosyolojisine Giriş | Belgesel: The Food Inc. |
2 | Çevre Meseleleri ve Tartışmaları | Leslie King and Deborah McCarthy (2009). “Introduction”. In Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy). 1-24. John Bellamy Foster (1999) ‘The Ecological Crisis’. The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 1. Video: The Children of Tsunami (topdocumentaryfilms.com) |
3 | Politik Ekonomi ve Ekoloji: Endüstrileşme mi, Kapitalizm mi? | John Bellamy Foster (1999) "Ecological Conditions before the Industrial Revolution". The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 2. John Bellamy Foster (1999) "The Environment at the Time of the Industrial Revolution". The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 3 |
4 | Modern Ekonomi | John Bellamy Foster (1999), "Expansion and Conservation". The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 4. John Bellamy Foster (1999) "Imperialism and Ecology". The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 5. Video: Chernobyl: The Exclusion Zone (topdocumentaryfilms.com) |
5 | Tüketim Toplumu | Allan Schnaiberg and Kenneth Alan Gould (2009) ‘Treadmill Predispositions and Social Responses: Population, Consumption, and Technological Change’ in Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy), 51- 62. Video: History: Consumerism (youtube) |
6 | Doğanın Toplumsal İnşası | Susan G. Davis (2009).“Touch the Magic”. Chp. 8 in Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy). 128-148. John Bellamy Foster (1999) " The Socialization of Nature". The Vulnerable Planet, Monthly Review Press, chapter 7. |
7 | Ara sınav | |
8 | Çevresel Adaletsizlik: Irk, Sınıf ve Cinsiyet | David Schlosberg (2007) Defining Environmental Justice: Theories, Movements, and Nature, Oford University Press, 3-10. Robert D. Bullard and Glenn S. Johnson. (2009). “Environmental Justice: Grassroots Activism and Its Impact on Public Policy Decision Making”. in Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy). 63-79. Video: Canada’s Toxic Chemical Valley (topdocumentaryfilms.com) |
9 | Küreselleşme ve Ekoloji | R. Scott Frey, Paul K. Gellert, and Harry F. Dahms (2019) ‘Introduction: Ecologically Unequal Exchange in Comparative and Historical Perspective’ in Ecologically Unequal Exchange: Environmental Injustice in Comparative and Historical Perspective (Ed: R. Scott Frey, Paul K. Gellert, and Harry F. Dahms), 1- 10. Daniel Faber. (2009). “The Unfair Trade-off: Globalization and the Export of Ecological Hazards”. Chp. 11. in Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy). 181-199 Video: Chevron vs. Amazon (topdocumentaryfilms.com). |
10 | Medya ve Popüler Kültür | Robin Anderson. (2009). “Selling “Mother Earth”: Advertising and the Myth of the Natural”. Chp. 13. in Environmental Sociology: From Analysis to Action. (Ed: King and McCarthy). 215-229. |
11 | Çevre Hareketleri | Timothy Doyle (2005) Introduction to Environmental Movements in Timothy Doyle Envıronmental Movements in Minority And Majority Worlds: A Global Perspective, 1- 20. Christopher Roots (1999) ‘Environmental movements: from the Local to the Global’ in Environmental Movements: Local, National, and the Global (Ed: Christopher Roots) 1- 12. |
12 | Belgesel Gösterimi | A Fierce Green Fire: The Battle for a Living Planet |
13 | Çevre Hareketleri | Steven Yearley (2005) ‘How Environmental Problems Come to be ‘Global’: Sociological Perspectives on the Globalisation of the Environment’ in “Cultures of Environmentalism Empirical Studies in Environmental Sociology Maria Kousis New challenges for twenty-first-century environmental movements: agricultural biotechnology and nanotechnology 226 |
14 | Gelecek İçin Mücadele | Michael Maniates (2009) ‘Individualization: Plant a Tree, Buy a Bike, Save the World?’ (Ed: King and McCarthy), 371- 395. Video: Do the Math (topdocumentaryfilms.com). |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Gmelch, Sharon Bohn ed., Tourists and Tourism: A Reader, Waveland Pr Inc (2009) 978-1577666363 Apostolopoulos & Leivadi eds., The Sociology of Tourism: Theoretical and Empirical Investigations, Routledge (2001) 978-0415271653 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
16
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
60
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
40
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
37
|
37
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
|||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.