FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 490 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İzmir Üzerine Toplumsal Araştırmalar
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 490
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere İzmir’e dair tarihsel ve modern literatürü tanıtmaktır. Derste, sözkonusu literatür haftalık konu başlıklarına uygun olarak kuramsal çerçeve ile desteklenir. Bu yolla, güncel kent meseleleri de İzmir örneğinden yola çıkarak tartışılır. Bütün bu tartışmaların ışığında öğrencilerden İzmir ile ilgili seçilecek bir konu üzerine basit araştırma teknikleri kullanarak bir araştırma planlamaları ve yapmaları beklenir. Dönem sonunda araştırma bulgularının paylaşılması ve tartışılması konuların daha açık bir şekilde anlaşılmasına yardımcı olur. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kentin ekonomik, politik, sosyal ve kültürel hayatı, tarihsel bir anlatı ile sunulmaktadır. İkinci bölümde, bu tarihsel anlatıyı, günümüz İzmir’inin temel sosyolojik araştırma başlıkları ile ilişkilendirmek için, göç, kimlik, sosyal mekan, kentsel dönüşüm, kentsel ayrışma, siyasal eğilimler, neoliberal politikalar ve kent kimliği gibi konular öne çıkarılmaktadır. Dersin üçüncü bölümünde ise oğrencilerin İzmir üzerine yapacakları küçük araştırmalar planlanacak ve bulgular paylaşılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Genel Bakış | |
2 | Cumhuriyet Öncesi İzmir Tarihi: Sosyo-Ekonomik Dönüşüm I | Essential reading: Reşat Kasaba, “Izmir”, Port-Cities of the Eastern Mediterranean 1800-1914, Fall 1914, Fernand Braudel Center, pp. 387-410. Recommended reading: Daniel Goffman, “From Village to Colonial Port City”, in The Ottoman City between East and West: Aleppo, Smyrna and Istanbul (Edhem Eldem, Daniel Goffman & B. Masters), Cambridge Studies in Islamic Civilization, 2001, pp. 79-134. |
3 | Cumhuriyet Öncesi İzmir Tarihi: Sosyo-Ekonomik Dönüşüm II | Essential reading: Sibel Zandi-Sayek, “Introduction: A mid-century port in the remaking” in Ottoman Izmir “The Rise of a Cosmopolitan Port 1840-1880, University of Minnesota Press, 2012, pp.23-46 and 151-160. Recommended readings: Yorulmaz, Ş. (1993). “XIX. Yüzyıl’da Kozmopolit Bir Ticaret Kenti: İzmir”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 1/.3, p.133148, İzmir./ Fatma Tanış, & Klaske Havik, “Spatial Stories of Izmir: A Narrative Study on the Influence of Trader Families on the Spatial Development of the Port City”, Bo: ricerche e progetti per il territorio, la citta el'architettura, 11(15), 2020, pp. 56-68. Documentary screening: Smyrna: The Destruction of a Cosmopolitan City 1900-1922 by Maria Ilıou (1. Bölüm) |
4 | Cumhuriyet Sonrası İzmir: Sosyo-Ekonomik Dönüşüm | Essential readings: Emel Karakaya, (2012). “Reconstruction of Anatolia for the Construction of Nation-State: Roles Attained to Ankara and İzmir”, 15th International Planning History Society Conference Proceeding/ Mümtaz Peker, “Izmir Nüfusunun Gelişimi”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 1:3, pp.1993, pp.273-281. Recommended readings: Devrim Dumludağ & Bülent Durgun, “An Economy in Transition: Izmir (1918–38)”, Middle Eastern Studies, 47:6, 2011, 923-945/ Erol Kahveci, Theo Nichols and Nadir Sungur, “The ShoeShine Boys of İzmir”, Work and Occupation in Modern Turkey,Erol Kahveci et al., (eds.), London: Mansell, 1996, pp.38-72. |
5 | Cumhuriyet Sonrası İzmir Tarihi: Göç, Kimlik, Sosyal Mekân | Essential readings: Kolluoğlu, B. “The Play of Memory, Counter-Memory: Building Izmir on Smyrna’s Ashes” New Perspectives on Turkey, Spring 2002, 26:1-28 / Emel Kayın, “Mekansal ve SosyoEkonomik Ayrıksılıklar Geriliminde İzmir: KüreselYerel Fenomenler”, Değişen İzmir’i Anlamak, D. Yıldırım & E. Haspolat (eds), Ankara: Phoneix, 2010, pp. 337361. Recommended readings: Biray Kolluoğlu, “Excesses of Nationalism: Greco-Turkish Population Exchange”, Nations and Nationalism, 19:3, 2013, 532-550. Ş. İlgü Özler, “Politics of the Gecekondu in Turkey: The political choices of urban squatters in national elections”, Turkish Studies, 1:2,2000, pp. 39-58. |
6 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir'de Kentsel Bölünme ve Kentsel Yoksulluk | İpek Özbek Sönmez, “Concentrated Urban Poverty: The Case of İzmir Inner Area”, European Planning Studies, 15:3, 2007/ Esin ince Kompil and Adile Arslan Avar (2006), “Deprivation analysis in declining inner city residential areas: a case study from Izmir, Turkey”, 46th Congress of the European Regional Science Association. |
7 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir’de Göç, Kimlik, Sosyal Mekân I | Essential readings: llkim Kaya, Rengin Zengel, “A marginal place for the Gypsy community in a prosperous city: Izmir, Turkey”, Cities, 22:2,2005, pp. 151-160/ Demirtaş Milz, “Neoliberal Zamanlarda İzmir ve İzmirlilik Tahayyülleri”, Değişen İzmir’i Anlamak, D. Yıldırım & E. Haspolat (eds), Ankara: Phoneix, 2010, pp. 403-435. Recommended reading: Ture Sahin, “Rethinking alternative youth identities in Izmir: ‘Indifferently cool’ manifestations”, European Journal of Cultural Studies, 2020, pp.1-17. |
8 | Proje/Sunum Atölyesi | |
9 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir’de Göç, Kimlik, Sosyal Mekân II | Essential reading: Asli Ceylan Oner, Bahar Durmaz-Drinkwater & Richard J. Grant, “Precarity of refugees: the case of Basmane-İzmir, Turkey”, Journal of Ethnic and Migration Studies, 2020, pp.1-20./ Ayda Eraydin , Tuna Tasan-Kok & Jan Vranken, “ Diversity Matters: Immigrant Entrepreneurship and Contribution of Different Forms of Social Integration in Economic Performance of Cities”, European Planning Studies, 18:4, 2010, pp.521-543. Documentary Screening: Bir Avlu Bir Kent by Canan Altınbulak |
10 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir’de Kentsel Dönüşüm I/ Neoliberal Kentleşme | Essential readings: Mehmet Penpecioğlu, “Urban Development Projects and the Construction of Neo-Liberal Urban Hegemony: the Case of Izmir”, METU JFA,1,2013, pp.165-189/ Özgün Tutar and Eylem Bal, “Transformation of the Space in the context of Neoliberal Urbanization: The Case of Izmir New City Centre, Turkey”, International Journal of Architecture and Planning, 2019, 7-2, pp.428-459. Recommended readings: Meltem Eranıl Demirli et. al, “A socio-spatial analysis of urban transformation at a neighborhood scale: the case of the relocation of Kadifekale inhabitants to TOKİ Uzundere in Izmir”, Cities, 48, 2015, pp.140-159. |
11 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir’de Kentsel Dönüşüm II/ Kapalı Konut Siteleri | Essential readings: Ayona Datta and Şebnem Yücel Young, “Suburban Development and the Networks of Mobility: Sites in İzmir, Turkey”, GBER, 6:1, 2007, pp.42-53./İpek Özbek Sönmez, “Re-emergence of Suburbia: The Case of İzmir, Turkey”, European Planning Studies, 17:5, 2009, pp.741-763. Recommended reading: Ayona Datta, “Gendered Nature and Urban Culture: The Dialectics of Gated Developments in Izmir, Turkey”, International Journal of Urban and Regional Research,38:4, 2014, pp. 1363–83. |
12 | Güncel Kentsel Meseleler: İzmir’de Kentsel Dönüşüm III/ Kültür Eksenli Kentsel Dönüşüm | Essential readings: Şebnem Gökçen Dündar, “Rise of Culture and Fall of Planning in İzmir, Turkey”, Pasos, 8:3, 2010, pp. 51-67. Ebru Günlü et al. "Preserving Cultural Heritage and Possible Impacts on Regional Development: Case of Izmir", International Journal of Emerging and Transition Economies, 2:2, 2009, pp.213-229. Recommended reading: Onur Mengi et al., “Place Management of a creative city: the case of Izmir”, Knowledge-Based Development,8:3, 2017, pp.271-291. |
13 | Araştırma Projelerinin Sunumu | |
14 | Araştırma Projelerinin Sunumu | |
15 | Araştırma Projelerinin Sunumu | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Bu formda belirtilen zorunlu okumalar |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Bu formda belirtilen önerilen okumalar; belgesel gösterimleri ve medya haberleri( gazete, blog, podcast) |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
17
|
17
|
Proje |
1
|
35
|
35
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
|||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
|||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
|||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.
Sosyoloji Semineri: Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023
Sosyoloji Bölümü olarak sizleri Dr. Barış Çetin Can Eren tarafından verilecek "Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023" konulu seminere