FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 402 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sosyolojide Seçilmiş Konular
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 402
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
-
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin kır sosyolojisini bir araştırma alanı olarak ortaya çıkaran çeşitli toplumsal, kültürel, tarihsel, politik ve ekonomik bağlam ile tanışık olmasını amaçlamaktadır. Ders kır sosyoloji alanı ile ilgili temel kavram, tartışma ve araştırma yöntemlerini aktarmayı hedeflemektedir. Tarım, gıda, çevre, köy, köylülük, topluluk, kültürel aidiyet, mekânsal eşitsizlik ve kalkınma işlenecek konular arasında yer alır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm tarım, gıda ve kır toplulukları sosyolojisi çalışmak için gerekli teorik perspektifin incelenmesi ile başlamaktadır. Dersin ikinci bölümü ise küresel gıda rejimleri ve tarımsal dönüşüm konusundaki güncel konulara odaklanacaktır. Bu bölümden sonra ise yurttaş tarım modeli ve alternatif gıda sistemleri için gelişen sosyal hareketler ele alınacaktır. Türkiye’de ve Dünyada var olan sosyo-mekansal kimlikler ve sosyo-mekansal eşitsizlikler konusunda kapsamı daha geniş sosyolojik sorulara da değinilecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Kır Sosyolojisi | Readings: Howard Newby. (1983). “The Sociology of Agriculture: Toward a New Rural Sociology.” Annual Review of Sociology, 9: 67‐81. Philip McMichael. (2006). "Peasant Prospects in the Neoliberal Age". New Political Economy, 11(3): 407-418. Recommended Readings: Jan Douwe Van der Ploeg. (1993). “Rural Sociology and the New Agrarian Question.” Sociologia Ruralis, 33: 240-60. Frederick H. Buttel. (1980). “Agricultural Structure and Rural Ecology: Toward a Political Economy of Rural Development”. Sociologia Ruralis, 20(1-2): 44-62. |
3 | Belgesel Gösterimi | The World According To Monsanto (2008) Director: Marie-Monique Robin An in-depth look at placeless agro-industrial model (genetically modified seeds) |
4 | Tarım Sorunu | Readings: Susan A. Mann and James M. Dickinson. (1978). “Obstacles to the Development of Capitalist Agriculture.” The Journal of Peasant Studies, 5: 466-81. Henry Bernstein. (2003). “Farewells to the peasantry”. Transformation, 52: 1-19 Recommended Readings David Goodman and Michael Redclift. (1985) “Capitalism, Petty Commodity Production and the Farm Enterprise.” Sociologia Ruralis 25: 231-47. William H. Friedland. (2002). “Agriculture and Rurality: Beginning the ‘Final Separation’?”. Rural Sociology. 67(3): 350-371. |
5 | Türkiye'de Tarımda Dönüşüm | Readings: Caglar Keyder and Zafer Yenal. (2011). “Agrarian Change under Globalization: Markets and Insecurity in Turkish Agriculture.” Journal of Agrarian Change, 11: 60-86. Murat Öztürk, Joost Jongerden and Andy Hilton. (2017). “The (re)production of the new peasantry in Turkey”. Journal of Rural Studies. Xxx. In press. Available online. Recommended Reading Çağlar Keyder. (1983). “The Cycle of Sharecropping and the Consolidation of Small Peasant Ownership in Turkey,” Journal of Peasant Studies, 10: 130–145 Derya Nizam & Zafer Yenal (2020) Seed politics in Turkey: the awakening of a landrace wheat and its prospects, The Journal of Peasant Studies, 47:4, 741-766. |
6 | Kırsal Kalkınma: Paradigma Değişimi | Readings: Jonathan Murdoch. (2000): "Networks-a New Paradigm of Rural Development?". Journal of Rural Studies 16:407-19. Clive Potter and Jonathan Burney. (2002): "Agricultural Multifunctionality in the WTO—Legitimate Non-Trade Concern or Disguised Protectionism?". Journal of Rural Studies 18: 35-47. Recommended Readings: David Goodman. (2004). "Rural Europe Redux? Reflections on Alternative Agro-Food Networks and Paradigm Change." Sociologia Ruralis. 44: 3-16. Henk Renting, Terry K. Marsden, and Jo Banks. (2003). "Understanding Alternative Food Networks: Exploring the Role of Short Food Supply Chains in Rural Development." Environment and Planning A 35: 393-411. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Belgesel Gösterimi | Black Gold (2006) Director: Marc Francis, Nick Francis An in-depth look at the world of coffee and global trade (fair trade movement). |
9 | Kadınlar ve Kırsal Geçim Kaynakları Grup A Sunum | Readings: Theodosia Anthopoulou. (2010). “Rural Women in Local Agrofood Production: Between Entrepreneurial Initiatives and Family Strategies. A Case Study in Greece.” Journal of Rural Studies, 26: 394-403. Roser Manzanera-Ruiz, Carmen Lizarraga and Rosemarie Mwaipopo. (2016). “Gender Inequality, Processes of Adaptation, and Female Local Initiatives in Cash Crop Production in Northern Tanzania”. Rural Sociology, 81(2):143–171. Recommended Readings: Jo Little, Brian Ilbery, and David Watts. (2009). “Gender, Consumption and the Relocalisation of Food: A Research Agenda.” Sociologia Ruralis, 49 (3): 201-17. Catherine S. Dolan. (2004). “On Farm and Packhouse: Employment at the Bottom of a Global Value Chain”. Rural Sociology, 69 (1): 99–126. |
10 | Belgesel Gösterimi | |
11 | Gıda Egemenliği: Sosyal Sınıf ve Hareketler Grup B Sunum | Readings: Annette-Aurelie Desmarais. (2002). “The Via Campesina: Consolidating an International Peasant and Farm Movement”. The Journal of Peasant Studies, 29: 91-124. Marc Edelman. (2005). “Bringing the moral economy back in… to the study of 21st century transnational peasant movements”. American Anthropologist, 107: 331-345. Recommended Readings: John Wilkinson. (2011). “From Fair Trade to Responsible Soy: Social Movements and the Qualification of Agrofood Markets.” Environment and Planning A, 43: 2012-26. Peter L. Taylor, Douglas L. Murray, Laura T. Raynolds. (2005). “Keeping Trade Fair: Governance Challenges in the Fair Trade Coffee Initiative”. Sustainable Development, 13: 199-208. |
12 | Gıda, Kültür ve Mekan Grup C Sunum | Readings: Elizabeth Barham. (2003). “Translating Terroir: The Global Challenge of French AOC Labeling.” Journal of Rural Studies, 19: 127-38. Derya Nizam. (2017). “Place, food and agriculture: The use of geographical indications in Turkey”. New Perspectives On Turkey, 57: 3-30. Recommended Readings: Sarah Bowen and Kathryn De Master. (2011). “New Rural Livelihoods or Museums of Production? Quality Food Initiatives in Practice”. Journal of Rural Studies, 27: 73-82. Rosemary J. Coombe and Nicole Aylwin. (2011). “Bordering Diversity and Desire: Using Intellectual Property to Mark Place-Based Products”. Environment and Planning A, 43: 2027-42. |
13 | Gıda, Bilgi ve İktidar Grup D Sunum | Readings: Julie Guthman. (2007). “The Polanyian Way? Voluntary Food Labels as Neoliberal Governance.” Antipode, 39: 456-78. E. Melanie DuPuis and David Goodman. (2005). “Should We Go 'Home' to Eat? Toward a Reflexive Politics of Localism.” Journal of Rural Studies, 21: 359-71. Recommended Readings: Harriet Friedmann and Amber McNair. (2008). “Whose Rules Rule? Contested Projects to Certify ‘Local Production for Distant Consumers’.” Journal of Agrarian Change, 8:408-34. Maria Fonte. (2008). “Knowledge, Food and Place. A Way of Producing, a Way of Knowing.” Sociologia Ruralis, 48: 200-22. |
14 | Öğrenci Grup Sunumları (Grup A & B) | |
15 | Öğrenci Grup Sunumları (Grup C & D) Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Bu formda belirtilen zorunlu okumalar |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Tavsiye edilen okumalar Blacboard'a yüklenecektir. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
30
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
14
|
14
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
15
|
30
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.