FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
GEAR 305 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türk Sineması
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GEAR 305
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, 1990’lara kadar olan dönemde Türkiye’de sinema endüstrisinin ortaya çıkışı ve dönüşümüne tarihsel perspektiften giriş yapılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders şu konuları ve ilgili tartışmaları içermektedir: Türkiye’de sinema endüstrisinin tarihsel gelişimi ve dönüşümü; Yeşilçam endüstrisinin üretim modeli, estetik özellikleri ve anlatı yapısı; önde gelen yönetmenler ve filmleri; kimlik, siyaset ve ulusaşırılaşma sorunları; Türkiye sinemasının tarihine ilişkin başlıca tartışmalar. Dersin değerlendirme sistemi üç kriterden oluşmaktadır: Film eleştirisi (ödev), veri odaklı film analizi (proje) ve haftalık okumalara ilişkin değerlendirme (ara sınav). Bu ders İngilizce olarak yürütülmektedir ancak haftalık konu listesinde belirtilen bazı filmlerin İngilizce altyazıları bulunmamaktadır. Bu sebeple, dersi asgari düzeyde Türkçe yeterliliği olan öğrencilerin seçmesi önerilmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş İntihalden kaçınma yolları | |
2 | Türkiye’de sinemanın tarihyazımı üzerine tartışmalar Filmler: Lumiere Biraderler and Thomas Edison seçkisi. Georges Méliès, A Trip to the Moon (1902) Coen Brothers, World Cinema (2007) | Dilek Kaya Mutlu, “The Russian Monument at Ayastefanos (San Stefano): Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”, Middle East Studies 43:1 (2007); Savaş Arslan, “Introduction” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011. |
3 | 1950 öncesinde Türkiye’de film yapımı ve seyir Filmler: Muhsin Ertuğrul, Aysel Bataklı Damın Kızı (1935) Muhsin Ertuğrul, Kahveci Güzeli (1941) | Savaş Arslan “Pre-Yeşilçam: Cinema in Turkey until the Late 1940s” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011. |
4 | Geç endüstrinin erken ustaları: “Sinema sanatçıları” kuşağı Filmler: Lütfi Akad, Kanun Namına (1952) Osman Seden, Düşman Yolları Kesti (1959) | Savaş Arslan, “Early Yeşilçam: The Advent of Yeşilçam in the 1950s” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011. |
5 | Akım ve dalgalar I: Toplumcu gerçekçilik ve yeni gerçekçilik Filmler: Metin Erksan, Susuz Yaz (1963) Yılmaz Güney, Umut (1970) | Kurtuluş Kayalı, Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Dost: 2004, pp. 77-90; |
6 | Akım ve dalgalar II: “Ulusal” and “Millî” sinemalar Filmler: Halit Refiğ, Bir Türk’e Gönül Verdim (1969) Yücel Çakmaklı, Birleşen Yollar (1970) | Halit Refiğ, “En Doğru Yargılayıcı Tarihtir” in Ulusal Sinema Kavgası, Dergâh: 2009. Burçak Evren, “Yeşilçam ve İnanç Sineması” in Yücel Çakmaklı: Milli Sinemanın Kurucusu, Küre: 2014. |
7 | Yeşilçam I: Yapım ve dağıtım Filmler: Yavuz Turgul, Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (1990) Cem Kaya, Remake, Remix, Rip-Off (2014) | Nilgün Abisel, “Türk Sinemasında Film Yapımı Üzerine Notlar” in Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix: 2005. |
8 | Yeşilçam I: Türler ve anlatı Filmler: Orhan Aksoy, Samanyolu (1967) Çetin İnanç, Dünyayı Kurtaran Adam (1982) | Nezih Erdoğan, “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalance in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975”, Screen 39:3 (1998); Paul Willemen, “The Zoom in Popular Cinema: A Question of Performance”, Inter-Asia Cultural Studies (2013). |
9 | Göç ve kentleşme Filmler: Halit Refiğ, Gurbet Kuşları (1964) Kartal Tibet, Sultan (1978) | Gönül Dönmez-Colin, “Migration, Dis/Misplacement and Exile”, in Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging, Reaktion Books: 2008. |
10 | Politik sinema Filmler: Zeki Ökten, Askerin Dönüşü (1974) Şerif Gören, Yol (1981) | (Court documents and censorship reports) |
11 | Toplumsal cinsiyet Filmler: Lütfi Akad, Vesikalı Yarim (1968) Atıf Yılmaz, Dul Bir Kadın (1985) | Gönül Dönmez-Colin, “Gender, Sexuality and Morals in Transition”, in Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging, Reaktion Books: 2008. |
12 | Kadın sinemacılar Filmler: Türkan Şoray, Dönüş (1972) Bilge Olgaç, Gülüşan (1985) | Feryal Saygılıgil, “Bilge Olgaç’ın Gülüşan Film için Bir Okuma Denemesi,” Sinecine 2, 2010. |
13 | Ulus-aşırılaşma Filmler: Tunç Okan, Mercedes Mon Amour (1987) | Nejat Ulusay, “A Transformational Experience within the Contexts of ‘National’ and ‘Transnational’: The Case of Turkish Cinema” in Imaginaries Out of Place: Cinema, Transnationalism and Turkey, Gökçen Karanfil and Serkan Şavk (eds.), Cambridge Scholars Publishing: 2012. |
14 | Ödevlerin değerlendirilmesi | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
8
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
14
|
14
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
|||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
|||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
|||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
|||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.
Sosyoloji Semineri: Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023
Sosyoloji Bölümü olarak sizleri Dr. Barış Çetin Can Eren tarafından verilecek "Social Origins of Regime Change in Turkey: 1908 -2023" konulu seminere