FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 260 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uluslararası Göç Sosyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 260
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere sosyolojinin bir çalışma alanı olarak uluslararası göç olgusunu tanıtmayı amaçlamaktadır. Göç konusundaki temel kavramlar, tartışmalar ve teorilerin yanı sıra Türkiye’nin uluslararası göç deneyimi de ders kapsamında öğrencilere sunulacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders uluslararası göçün boyutlarını ve temel kavramlarını sunmayı amaçlar. Ders ilk olarak uluslararası göç teorilerini ve çeşitli göç hareketliliklerini inceler. Daha sonra, diaspora, uzak mesafe milliyetçiliği, ulus-ötesicilik, etnik ekonomiler gibi uluslararası göç ile ilgili kavramları ele alır. Son olarak, ders göç alan, göç veren ve transit ülke olarak Türkiye örneğine odaklanmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Göç çalışmalarına giriş | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 1 Why migration matters, pp. 1-15). New York: Oxford University Press. Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 1 Introduction, pp. 1-20). New York: Palgrave Macmillan. |
3 | Göç teorileri | Massey, D. et al. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and Development Review, 19(3), 431- 466. Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 2 Theories of Migration, pp. 25-53). New York: Palgrave Macmillan. |
4 | Göç çeşitleri I: - Gönüllü – Zorunlu göç ayrımı - Ekonomik göç/İşgücü göçü | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 2 Who is a migrant?, pp. 16-27). New York: Oxford University Press. Erdal, M. B. & Oeppen, C. (2018). Forced to leave? The discursive and analytical significance of describing migration as forced and voluntary. Journal of Ethnic and Migration Studies, 44(6), 981-998. Bartram, D. (2005). International Labor Migration: Foreign Workers and Public Policy. (Chapter 2 Labor Migration in the Postwar Period, pp. 31-52). Hampshire: Palgrave Macmillan. Castles, S. (2006). “Guest Workers in Europe: A Resurrection?” International Migration Review 4(4): 741-766. |
5 | Göç çeşitleri II: - Zorunlu göç - Düzensiz göç - Transit göç | Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 6 Refugees and asylum-seekers, pp. 70-89). New York: Oxford University Press. Koser, K. (2007). International migration: A very short introduction. (Chapter 5 Irregular migration, pp. 54-69). New York: Oxford University Press. Menjívar, C. (2006). Liminal Legality: Salvadoran and Guatemalan Immigrants’ Lives in the United States. American Journal of Sociology, 111(4), 999–1037. Düvell, F. (2012). Transit migration: A blurred and politicised concept. POPULATION, SPACE AND PLACE, 18, 415-427. |
6 | Diaspora ve uzak mesafe milliyetçiliği | Cohen, R. (2008). GLOBAL DIASPORAS: An introduction. (Chapter 1 Four Phases of Diaspora Studies, pp. 1-20). London and New York: Routledge. Safran, W. (1991). Diasporas in modern societies: Myths of homeland and return. Diaspora: A journal of transnational studies, 1(1), 83-99. Schiller, N. G. (2005). “Long Distance Nationalism”. In Melvin Ember, Carol R. Ember, Ian Skoggard (Eds.). Encyclopedia of Diasporas: Immigrant and Refugee Cultures Around the World. Volume I: Overviews and Topics. Springer. pp. 570-580. |
7 | Ara sınav | |
8 | Ulus-ötesicilik | Bash, Linda; Nina Glick Schiller and Christina Szanton Blanc. (1994), Nations Unbound: Transnational Projects, Postcolonial Predicaments, and Deterritorialized Nation-States. London: Routledge. • Transnational Projects: A New Perspective, pp.1-21. • Theoretical Premises, pp. 22-51. Faist, T., Fauser, M. & Reisenauer, E. (2013). Transnational Migration. (Chapter 1 Three Transnationals: Transnationalization, Transnational Social Spaces and Transnationality, pp. 1-17 and Chapter 2 Transnationality and Social Practices: pp. 27-45). Cambridge: Polity Press. |
9 | Göçmenler ve ev sahibi toplum | Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 12 New Ethnic Minorities and Society, pp. 264-295). New York: Palgrave Macmillan. Gottdiener, M.; Ray Hutchinson, (2011), The New Urban Sociology, Ch. 8, Minority Settlement Patterns, Neighborhoods, and Communities in the Multicentred Metro Region, Westview Press: Boulder, pp. 185-208. |
10 | Türkiye’nin göç deneyimi I: Son Osmanlı ve erken cumhuriyet döneminde gelen göçler ve nüfus değişimi | İçduygu, A. & Sert, D. (2015). The changing waves of migration from the Balkans to Turkey: A Historical account. In H. Vermeulen et al. (Eds.), Migration in the Southern Balkans (pp. 85-104). IMISCOE Research Series, DOI 10.1007/978-3-319-13719-3_5 Kirişci, K. (2000). Disaggregating Turkish citizenship and immigration practices. Middle Eastern Studies, 36(3), 1-22. Kirişci, K. (2008). Migration and Turkey: the dynamics of state, society and politics. In R. Kasaba (Ed.), Turkey in the Modern World (Cambridge History of Turkey, volume 4). (pp. 175- 198). Cambridge: Cambridge University Press. Suggested Readings: Parla, A. (2006). Longing, belonging and locations of homeland among Turkish immigrants from Bulgaria. Southeast European and Black Sea Studies, 6(4), 543-557. Vasileva, D. (1992). Bulgarian Turkish emigration and return. International migration review, 26(2), 342-352. |
11 | Türkiye’nin göç deneyimi II: Avrupa’ya işgücü göçü | Abadan-Unat, N. (2011). Turks in Europe: From guest worker to transnational citizen. (Chapter 1 Phases of Turkish Emigration, pp. 1-37 and Chapter 3 Empirical Research, pp. 51- 86). New York: Berghahn Books. İçduygu, A. (2012). 50 years after the labour recruitment agreement with Germany: The consequences of emigration for Turkey. PERCEPTIONS, 17(2), 11-36. Suggested Readings: Nielsen-Ostergaard, Eva Kristine. (2001), “Transnational Political Practices and the Receiving State: Turks and Kurds in Germany and the Netherlands,” Global Networks, 1:3, pp. 261-281. Topal, Çağatay. (2008), “Surveillance in Germany after 9/11,” European Societies, 10:5, pp. 809-832. |
12 | Türkiye’nin göç deneyimi III: Transit ve göç alan bir ülke olarak Türkiye | Düvell, F. (2018). From migration transition to integration challenge. New Perspectives on Turkey, 58, 179-200. Genç, F., Heck, G. & Hess, S. (2018). The multilayered migration regime in Turkey: Contested regionalization, deceleration and legal precarization. Journal of Borderlands Studies, 1-20. Rittersberger-Tılıç, H. (2015-2016). From “forced to leave” to “forced to stay”: Syrian “refugees” in Turkey. NÜFUSBİLİM DERGİSİ / TURKISH JOURNAL OF POPULATION STUDIES, 37-38, 7-26. |
13 | Göçün göç veren toplumlar üzerindeki etkileri | Castles, S., De Haas, H. & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5th ed.). (Chapter 3 How Migration Transforms Societies, pp. 55-83). New York: Palgrave Macmillan. Koç, İ. & Onan, I. (2004). International migrants’ remittances and welfare status of the left-behind families in Turkey. The International Migration Review, 38(1), 78-112. Çelik, K., Beşpınar, U. & Kalaycıoğlu, S. (2013). Experiences of stay-behind women in international migration. In T. Geisen, T. Studer & E. Yıldız (Eds.), Migration, familie und soziale lage: Beiträge zu bildung, gender und care (pp. 235-250). Heidelberg: Springer. |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | Documentary screening: The Forced Migration of the Turks of Bulgaria |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.