FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 312 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Toplumsal Cinsiyet ve Değişim
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 312
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel kavram ve teorileri tartışmak ve toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum konusunda farkındalığı artırmaktır |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, toplumsal cinsiyet çalışmalarının temel tartışmalarını ortaya koymaktadır. Dersin başlıkları cinsiyet, toplumsal cinsiyet, erkeklik, kadınlık, “queer” teori, feminism ve toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum kavramlarını içermektedir. Toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum kavramı aile, iş yaşamı,yakın ilişki, beden, politika ve bakış gibi farklı bağlamlarda tartışılmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin genel tanıtımı | |
2 | Toplumsal Cinsiyeti Düşünmek | Margaret L. Andersen, “The Social Construction of Gender”, in Thinking about Women, 2006 Ann E. Cudd and Leslie E. Jones, “Sexism” in Feminist Theory: A Philosophical Anthology |
3 | Feminist Teori | Chris Beasley, What is Feminism? An Introduction to Feminist Theory, (excerpts) Sage, 1999 Suggested: Rosemarie Tong, Feminist Thought: A Comprehensive Introduction, 1992 Gülnur Acar- Savran, “Cinsiyet/ Toplumsal Cinsiyet/ Cinsellik: Biyolojizm ve Toplumsal Kuruluşçuluğun Ötesinde” in Beden Emek Tarih (233-309) |
4 | Feminism | Chris Beasley, What is Feminism? An Introduction to Feminist Theory, (excerpts) Sage, 1999 Suggested: Judith Butler, "Subjects of Sex/Gender Desire" from Gender Trouble by Judith Butler (1990) (1-46) |
5 | Türkiye Vakası | Coşar, Simten & Onbaşı, Funda, 2008, “Women’s Movement in Turkey”, South European Society & Politics, 13:3 (available at blackboard). Suggested: Berktay, Fatmagül, 2003. “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Feminizm”, Tarihin Cinsiyeti |
6 | ARA SINAV | Coşar, Simten & Onbaşı, Funda, 2008, “Women’s Movement in Turkey”, South European Society & Politics, 13:3(available at blackboard). |
7 | Erkekliğin Toplumsal İnşası | R.W.Connell, Social Organization of Masculinity in Masculinities, p: 67-86 Michael Kaufman, “The Construction of Masculinity and the Triad of Men’s Violence.” (available at blackboard). Suggested: Kandiyoti, Deniz. 1997. “Erkeklik Paradoksları: Ayrımcılığın Yaşandığı Toplumlar Üzerine Bazı Düşünceler”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul. ss: 181–201. Tayfun Akay, “Erkeklik” en çok erkeği ezer!” Toplum ve Bilim, Erkeklik Özel Sayısı, Sayı 101, s. 11-30 |
8 | Erkekliğin Toplumsal İnşası | R.W.Connell, Social Organization of Masculinity in Masculinities, p: 67-86 Michael Kaufman, “The Construction of Masculinity and the Triad of Men’s Violence.” (available at blackboard). Suggested: Kandiyoti, Deniz. 1997. “Erkeklik Paradoksları: Ayrımcılığın Yaşandığı Toplumlar Üzerine Bazı Düşünceler”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul. ss: 181–201. Tayfun Akay, “Erkeklik” en çok erkeği ezer!” Toplum ve Bilim, Erkeklik Özel Sayısı, Sayı 101, s. 11-30 |
9 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş İş Yaşamı | Amy S. Wharton, “Gendered Jobs and Gendered Workers”, 166-213 in The Sociology of Gender, 2005 Suggested: Dedeoğu, Saniye. 2003. “Sindrella'nın Pazara Yolculuğu: Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Aile ve Kadının İşgücüne Katılımı Üzerine Deneme", in Neoliberalizmin Tahribatı: Türkiye’de Ekonomi, Toplum ve Cinsiyet |
10 | Sınıf içi yazı çalışması | |
11 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş İş Yaşamı | Amy S. Wharton, “Gendered Jobs and Gendered Workers”, 166-213 in The Sociology of Gender, 2005 Suggested: Dedeoğu, Saniye. 2003. “Sindrella'nın Pazara Yolculuğu: Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Aile ve Kadının İşgücüne Katılımı Üzerine Deneme", in Neoliberalizmin Tahribatı: Türkiye’de Ekonomi, Toplum ve Cinsiyet |
12 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Aile | Laura Kramer, Gendered Family and Intimate Relations, in the Sociology of Gender, 2011 Suwada & Plantin, “On Fatherhood, Masculinities, and Family Policies in Poland and Sweden”, in Polish Sociological Review” (available at blackboard). |
13 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Yakın İlişkiler | Laura Kramer, Gendered Family and Intimate Relations, in the Sociology of Gender, 2011 Francesca M. Cancian, “The Feminization of Love” in The Gendered Society Reader (available at blackboard) |
14 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Beden | Michael Kimmel, “Gendered Body” in The Gendered Society Suggested: Susan Bordo, “The Body and the Reproduction of Femininity” in The Gendered Society Reader |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | Laura Mulvey: ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Visual and Other Pleasures (available at blackboard). |
16 | Final Ödevi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
15
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
5
|
5
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
15
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
23
|
23
|
Toplam |
175
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.