FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 313 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Siyaset Sosyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 313
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencileri siyasal süreçlerin ve olguların toplumsal temelleriyle tanıştırmak ve bireytoplumdevlet arasındaki etkileşimin niteliği, türleri ve sonuçları konusunda temel bilgi edinmelerini sağlamaktır. Bunu yaparken, siyaset sosyolojisi alanında geliştirilen kuramsal yaklaşımlardan hareketle, öğrencilerin etraflarında gelişen siyasal olay ve olgulara sosyolojik bir gözle bakabilmelerini sağlamak amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, toplumsal aktör ve süreçlerin siyasalı, siyasal kurum ve süreçlerin de toplumsalı belirlediği, bu anlamda iki alan arasında karşılıklı bir etkileşimin olduğu varsayımından hareket etmektedir. Bu nedenle ders, devlet, siyaset, ekonomi, sivil toplum, siyasal partiler ve birey arasında varolan karmaşık etkileşimler üzerinde odaklanırken, söz konusu tartışma yönetim sistemleri, iktidar, eşitlik, kimlik, cinsiyet ve siyasal katılım gibi sosyopolitik olgularla bağlantılı götürülecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin sunumu ve Siyaset Sosyolojisine Giris | K. Faulks, Political Sociology, pp. 11-32 |
2 | Siyaset Sosyolojisinin Temelleri | Kate Nash (2010). Contemporary Political Sociology, Oxford: Wiley-Blacwell, pp: 1-20. Edwin Amenta, Kate Nash, Alan Scott, eds. (2012). The Wiley-Blackwell companion to Political Sociology, Oxford: Wiley-Blacwell, pp: 3-35. |
3 | İktidar, Siyaset ve Siyasal | Bob Jessop (2004) ‘Developments in Marxist Theory’ in Kate Nash and Alan Scott, eds., The Blackwell Companion to Political Sociology, pp. 7- 16; Richard Bellamy (2004) ‘Developments in Pluralist and Elite Approaches’ in Kate Nash and Alan Scott, eds., The Blackwell Companion to Political Sociology, pp. 17- 28; Keith Dowding (2004) ‘Rational Choice Approaches to Analyzing Power’ in Kate Nash and Alan Scott, eds., The Blackwell Companion to Political Sociology, pp. 28-39. |
4 | İktidar, Siyaset ve Siyasal | Barry Hindess (2012) ‘Foucaultian Analysis of Power, Government, Politics’ in Edwin Amenta, Kate Nash, Alan Scott, eds. (2012) The Wiley-Blackwell companion to Political Sociology, pp: 36-46; Kate Nash (2010). Contemporary Political Sociology, pp: 20- 29; Jacob Torfing (2005) The Linguistic Turn: Foucault, Laclau, Mouffe, and Zizek’ In Janoski et al. (eds.), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, Cambridge: Cambridge University Press, pp: 153- 171. |
5 | DEVLET: Modern Devletlerin Oluşumu | Gianfranco Poggi (2006). “Theories of state formation.” In K. Nash and A. Scott (eds.), The Blackwell Companion to Political Sociology, pp: 95-106; Thomas Ertman (2005) State Formation and State Building in Europe In Janoski et al. (eds.), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, pp: 367- 383 |
6 | DEVLET: Modern Devletlerin Dönüşümü | Jeffrey Goodwin (2005) ‘Revolutions and Revolutionary Movements’ In Janoski et al. (eds.), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, pp: 404- 422. Charles Tilly (2005) ‘Regimes and Contention’ In Janoski et al. (eds.), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, pp: 423- 440. |
7 | DEVLET: Modern Devletlerin İşleyişi | James C. Scott (1998). Seeing Like a State. New Haven, CT: Yale University Press, pp: 1-52. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Demokrasi | Kate Nash (2010). Contemporary Political Sociology, pp: 193- 236; Dietrich Rueschemeyer (2012)‘Democratization’ in Edwin Amenta, Kate Nash, Alan Scott, eds. (2012) The Wiley-Blackwell companion to Political Sociology, pp: 454- 465; Colin Crouch (2012) Democracy and Capitalism in the Wake of the Financial Crisis in Edwin Amenta, Kate Nash, Alan Scott, eds. (2012) The Wiley-Blackwell companion to Political Sociology, pp: 454- 465. |
10 | Vatandaşlık | Kate Nash (2010). Contemporary Political Sociology, pp: 131- 147; 176- 192. |
11 | Toplumsal Hareketler | Kate Nash (2010). Contemporary Political Sociology, pp: 87- 130. J. Craig Jenkins and William Form (2005) ‘Social Movements and Social Change’ in Janoski et al. (eds.), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, pp: 331- 349. |
12 | Toplumsal Hareketler | James Scott (1990) Domination and the Arts of Resistance, New Haven and London: Yale University Press 1-16; 136- 182. |
13 | Otoriter Sistemlerde Toplumsal Hareketler | K. Nash (2010), Contemporary Political Sociology, pp: 47-99. Philip McMichael (2005). “Globalization” In Janoski et al. (eds), The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies and Globalization, pp: 587-606. Susan Strange (1998). The Retreat of the State: The Diffusion of Power in the World Economy. Cambridge: Cambridge University Press, pp: 3-90. |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
20
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
17
|
17
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
17
|
17
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
21
|
21
|
Final Sınavı |
1
|
32
|
32
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.