Bizi takip edin
|
EN

SOSYAL MEDYA

SOC 365 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Postkolonyal Teori ve Maduniyet Çalışmaları
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SOC 365
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders post kolonyal teori ve maduniyet çalışmalarındaki temel kavramları tanıtır. Post kolonyal düşüncenin ortaya çıkmasını sağlayan tarihsel bağlama dair bir tartışma sunar ve sosyolojik araştırmalarda kullanılan kuramların, pratiklerin ve yöntemlerin kolonyal mirastan arındırılmasına yaptığı katkıyı inceler.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • post kolonyal teorileri ve maduniyet çalışmalarındaki temel kavramları tanımlayabilecektir;
  • post kolonyal düşüncesinin alternatif bir paradigma olarak doğmasına vesile olan tarihsel bağlamı tartışabilecektir;
  • kolonyalizm ve ulusalcılık arasındaki bağlantıya işaret eden kuramsal ve ampirik yaklaşımları sınıflandırabilecektir;
  • post kolonyal düşünce, toplumsal pratikler ve tahakkümün gündelik hayatta deneyimlenmesi arasındaki ilişkileri açıklayabilecektir;
  • post kolonyalizm ve dekolonizasyonla ilgili yeni araştırma soruları oluşturabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders post kolonyal teorilere dair genel bir bakış sunar ve bu alandaki şu kavramları içerir: Antonio Gramsci’nin “hegemonya”, Edward Said’in “oryantalizm”, Samir Amin’in “Avrupa merkeziyetçilik”, Timothy Mitchells’in “çerçeveleme”, Homi Bhabha’nın “taklit”, Spivak’ın “maduniyet” kavramı. Ardından Benedict Anderson, Partha Chatterjee ve Dipesh Chrakrabarty’nin ulusalcılık ve kolonyalizm arasındaki ilişkiye dair çalışmaları incelenmektedir. Ders sosyolojik çalışmalarda kolonyal mirastan arındırılmış yeni yöntemlerin geliştirilmesi için yeni araştırma alanlarının nasıl oluşturulabileceğine dair bir tartışma ile son bulmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Post kolonyalizm ve Hegemonya Young, Robert, J.C. (2003). Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford University Press. Chapter 1. Gramsci, Antonio (1971) Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci, ed. Quintin Hoare and Geoffrey Nowell Smith, London: Lawrence & Wishart.
3 Oryantalizm Said, Edward. 2006 (1978). “Orientalism” in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 87-92 (London and New York: Routledge).
4 Avrupa merkeziyetçilik Amin, Samir. (1988) Eurocentrism: Modernity, Religion, and Democracy: A Critique of Eurocentrism and Culturalism (2nd ed). Oxford: Pambazuka Press.
5 Ötekilik ve Taklit Bhabha, Homi K. (1994) “The Other Question: Stereotype, Discrimination and the Discourse of Colonialism” in The Location of Culture 66-92 (London and New York: Routledge).
6 Çerçeveleme Mitchell, Timothy. (1991) Colonizing Egypt. University of California Press. Chapter 2: Enframing
7 Post kolonyalizm Sorunu Stuart Hall, (1996). “When Was ‘the Postcolonial’? Thinking at the Limit.” The Postcolonial Question: Common Skies/ Divided Horizons. Eds. Ianin Chambers and Lidia Curti. New York: Routledge,
8 Ara Sınav
9 Post kolonyal Milliyetçilik Anderson, Benedict. (1983). Introduction,” and “Cultural Roots,” in Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. London: Verso.
10 Ulusalcı Elit Sınıf Chatterjee, Partha. (1994). The nation and Its Fragments: Colonial and Postcolonial Histories. Princeton University Press. Chapter 1 and 3
11 Madunlar Konuşabilir mi? Spivak, Gayatri Chakravorty. (1985). “Can the subaltern speak?” in in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 24-27 (London and New York: Routledge).
12 Madunlar adına kim konuşuyor? Chakrabarty, Dipesh. (1994). “Postcoloniality and the Artifice of History: Who Speaks for Indian Pasts,” in in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 383-391 (London and New York: Routledge).
13 Madunun Toplumsal Cinsiyeti Abu-Lughod, Lila. (2013). Do Muslim Women Need Saving? Harvard University of Press. Chapter 1.
14 Dekolonyal Yöntem Sandoval, Chela. (2020). Methodology of the Oppressed. University of Minnesota Press. Chapter 1
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final

 

Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
30
30
Final Sınavı
1
35
35
    Toplam
178

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.

X
2

Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.

X
3

Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.

X
4

Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.

5

Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur.

X
6

Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.

X
7

Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.

8

Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.

9

Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur.

X
10

Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.

11

Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.