FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 375 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Yoksulluk ve Sosyal Politika
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 375
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere yoksulluk ve sosyal politika konularını analiz edebilmeleri için gerekli donanımı kazandırmayı amaçlamaktadır. Derste öncelikle yoksulluk sosyolojisine giriş yapılmaktadır. Ardından, sosyal politika ve refah devleti yoksullukla mücadele ekseninde incelemektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders yoksulluk ve sosyal politika konularını ele almaktadır. Derste yoksulluk, sosyal politika ve refah devleti kavramsallaştırmaları ve yoksullukla ilgili ekonomik araştırmalar çerçevesinde toplumsal ve ekonomik eşitsizlikler, yoksulluğun nedenleri, yoksullukla mücadele, refah devleti, refah politikalarının yoksulluk üzerindeki etkisi ve refah politikalarının farklı toplumsal gruplar üzerindeki etkisi gibi konular işlenecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Yoksulluk | Royce, Edward. 2009. Poverty and Power: The Problem of Structural Inequality. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers, pp. 1- 24. |
3 | Eşitsizlik ve Yoksulluk | Göran Therborn, The Killing Fields Of Inequality (Cambridge, Eng.: Polity Press, 2013), 48- 68. Townsend, P and D. Gordon. “Introduction: The human condition is structurally unequal”, In Peter Townsend and David Gordon (Eds.) World Poverty: New policies to defeat an old enemy (Policy Press, 2002) pp. xi- xxiv |
4 | Yoksulluğun Nedenleri | Abihijit Banerjee, Roland Bénabou, and Dilip Mookherjee, eds., Understanding Poverty (New York: Oxford University Press, 2006): 19- 63. |
5 | Yoksulluğun Farklı Yüzleri: Kadınlar, Çocuklar, Göçmenler | Debbie Budlender (2005) Women and poverty, Agenda, 19:64, 30-36 Meltem Dayioğlu & Sirma Demir Şeker (2016) Social Policy and the Dynamics of Early Childhood Poverty in Turkey, Journal of Human Development and Capabilities, 17:4, 540-557 |
6 | Yoksulluk ve Politika | Göran Therborn, The Killing Fields Of Inequality (Cambridge, Eng.: Polity Press, 2013), 132- 151. |
7 | Küresel Yoksulluk | Harvey, David. 2004. The New Imperialism: Accumulation by Dispossession. Socialist Register, vol. 40: 63-83. Lera St. Clair (2006) Global poverty: Development ethics meets global justice, Globalizations, 3:2, 139-158 |
8 | Arasınav | |
9 | Sosyal Politika ve Refah Devleti | Briggs, Asa. “The Welfare State in Historical Perspective”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 16- 29. Paine, Thomas. “The First Welfare State?” In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 9- 14. |
10 | Refah Devleti | Offe, Claus. “Some Contradictions of the Modern Welfare State”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 66- 75. Hayek, F. V. “The Meaning of the Welfare State”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 90- 95 |
11 | Yoksulluk ve Sosyal Politika | Andersen, Gosta-Esping. “Three Worlds of Welfare Capitalism”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State: a Reader (Polity, 2006), pp. 160- 174. Schulte, Bernd. “A European definition of poverty: the fight against poverty and social exclusion in the member states of the European Union”, In Peter Townsend and David Gordon (Eds.) World Poverty: New policies to defeat an old enemy (Policy Press, 2002) pp.119- 46. |
12 | Yoksulluk ve Sosyal Politika | Kanji, Nazneen. “Social funds in sub-Saharan Africa: how effective for poverty reduction?”, In Peter Townsend and David Gordon (Eds.) World Poverty: New policies to defeat an old enemy (Policy Press, 2002) pp. 233- 250. Townsend, Peter. “Poverty, social exclusion and social polarisation: the need to construct an international welfare state”, In Peter Townsend and David Gordon (Eds.) World Poverty: New policies to defeat an old enemy (Policy Press, 2002) pp. 3- 24. |
13 | Refah Devlerinin Geleceği ve Yoksullukla Mücadele Politikaları | Andersen, Gosta-Esping. “A Welfare State for the Twenty-First Century”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 434- 454. Townsend, Peter and David Gordon. “Conclusion: constructing an anti-poverty strategy”, In Peter Townsend and David Gordon (Eds.) World Poverty: New policies to defeat an old enemy (Policy Press, 2002) pp. 413- 431. |
14 | Refah Devlerinin Geleceği ve Yoksullukla Mücadele Politikaları | Lister, Ruth. “Investing in the Citizen-Workers of the Future: Transformation in Citizenship and the State under New Labor”, In C. Pierson and F. G. Castles (eds)., The Welfare State a Reader (Polity, 2006), pp. 455- 472. |
15 | Dönemin GözdenGgeçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.