FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 415 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Aile Sosyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 415
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders aile sosyolojisini kuran temel kavramlar ve farklı bakış açılarını inceler. Günümüz aile yapısındaki temel sorunları anlamanın yanı sıra ailenin bir kurum olarak dönüşümünü de anlamayı amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders aileyi farklı toplumsal oluşumların - ekonomi, sınıf, toplumsal cinsiyet, iş, bakım, sevgi, çocuk, annelik, babalık ve şiddet gibi- kesişiminde olan bir kurum olarak inceler. Ayrıca, bu ders ailenin duygusal temellerini ve fonksiyonlarını sosyolojik perspektiflerden araştırır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Genel Tanıtımı | |
2 | Aile Nedir: Aile Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar | Georgas, J. (2006). Families and family change. McDaniel, S. A., & Tepperman, L. (2014). Close relations: An introduction to the sociology of families. Pearson Education Canada. Chapter-1 Collins, Patricia Hill. 1998. “It’s All In the Family: Intersections of Gender, Race, and Nation.” Hypatia 13(3):62–82. (20) Walker, A. (2009). A feminist critique of family studies. Handbook of feminist family studies, 18-27. England, Paula, and Budig, Michelle J. 1998. “Gary Becker on the Family: His Genius, Impact, and Blind Spots.” Pp. 95-111 in Required Reading: Sociology’s Most Influential Books, edited by Dan Clawson. Amherst, MA: University of Massachusetts Press. (16) |
3 | Aile Üzerine Tarihsel Bakış Açıları | Duben, A. (1985). Turkish Families and Households in Historical Perspective. Journal of Family History, 10 (1): 75–97. Ortaylı, İ. (1985). The family in Ottoman society. Family in Turkish society: Sociological and legal studies, 93-104. Zaidi, Batool and Morgan, Philip. 2017. “The Second Demographic Transition Theory: A Review and Appraisal.” Annual Review of Sociology 43:473-492. (19) Coontz, S. (2000). Historical perspectives on family studies. Journal of marriage and family, 62(2), 283-297. Hareven, T. K. (Ed.). (2013). Transitions: The family and the life course in historical perspective. Elsevier. Introduction |
4 | Ailenin Toplumsal Bileşenleri | Budig, M. (2004). Feminism and the family. The Blackwell companion to the sociology of families, (Chapter 24). 416-434. Morgan, D. H. J (2011) Chapter 2: Locating Practices, in Rethinking Family Practices. Kandiyoti, D. (1985). Continuity and change in the family: A comparative approach. Family in Turkish society, 23-39. Kağitçibaşi, Ç. (2002). Cross-cultural perspectives on family change. Autonomy and dependence in the family: Turkey and Sweden in critical perspective, 17. |
5 | Türk Toplumunda Aile | Kavas, S., & Thornton, A. (2013). Adjustment and hybridity in Turkish family change: Perspectives from developmental idealism. Journal of Family History, 38(2), 223-241. Sunar, D., & Fisek, G. (2005). Contemporary Turkish families. Families in global perspective, 169-183. Liljestrom, R. (2003). Change and continuity in the Turkish middle class family:DIANE SUNAR. In Autonomy and dependence in family: Turkey and Sweden in critical perspective, (217-238) Kalaycioğlu, S., & Rittersberger-Tilic, H. (2000). Intergenerational solidarity networks of instrumental and cultural transfers within migrant families in Turkey. Ageing & Society, 20(5), 523-542. |
6 | İş ve Aile | Dex, S. (2004). Work and families. The Blackwell Companion to the Sociology of Families, 435-456. Liljestrom, R. (2003). Family Work in Working Class Households in Turkey: HALE BOLAK. In Autonomy and Dependence in the Family (pp. 248-271). Routledge. Bolak, H. C. (1997). When wives are major providers: Culture, gender, and family work. Gender & Society, 11(4), 409-433. Aycan, Z., & Eskin, M. (2005). Relative contributions of childcare, spousal support, and organizational support in reducing work–family conflict for men and women: The case of Turkey. Sex roles, 53, 453-471. |
7 | Aile ve Akrabalık | Stone, L. (2018). Kinship and gender: An introduction. Chapter-1. Routledge. Liljestrom, R. (2003). The Household and Family in Turkey: An Historical Perspective: SHARON BAŞTUĞ. In Autonomy and Dependence in the Family (pp. 106-123). Routledge. Liljestrom, R. (2003). Urban migration and reconstruction of kinship networks: The case of Istanbul: SEMA ERDER. In Autonomy and dependence in the family: Turkey and Sweden in critical perspective, 117-135. Ilcan, S. M. (1996). Fragmentary encounters in a moral world: household power relations and gender politics. Ethnology, 35(1), 33-49. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Aşk ve Evlilik | Coontz, S. (2006). Marriage, a history: How love conquered marriage. Chapter 1, 2, 3. Penguin. Hart, K. (2007). Love by arrangement: The ambiguity of ‘spousal choice’in a Turkish village. Journal of the Royal Anthropological Institute, 13(2), 345-362. Delaney, C. (1991). The seed and the soil: Gender and cosmology in Turkish village society, Chapter 2 (Vol. 11). Univ of California Press. |
10 | Üreme | Scott, J., Treas, J., & Richards, M. (Eds.). (2008). The Blackwell companion to the sociology of families. Chapter 23: Sex and Family. And Chapter 27: Assisted Reproduction, Genetic Technologies and family life. John Wiley & Sons. Laslett, Barbara and Johanna Brenner. 1989. Gender and social reproduction: historical perspectives. Annual Review of Sociology. Unal, D., & Cindoglu, D. (2013). Reproductive citizenship in Turkey: Abortion chronicles. In Women's Studies International Forum (Vol. 38, pp. 21-31). Pergamon. |
11 | Çocuk Yetiştirme: Annelik ve Babalık | Sen, H., Yavuz-Muren, H. M., & Yagmurlu, B. (2014). Parenting: the Turkish context. Parenting across cultures: Childrearing, motherhood and fatherhood in non-Western cultures, 175-192. Hondagneu Sotelo Pierrette, Ernestine Avila (1997). I’m here but I’m there: The meanings of Latina Transnational Motherhood. Gender & Society 11 (5). 548-571. Erel, U. (2020). Reconceptualizing motherhood: Experiences of migrant women from Turkey living in Germany. In The transnational family (pp. 127-146). Routledge. Doucet, Andrea. 2004. ““It’s Almost Like I Have a Job, but I Don’t Get Paid”: Fathers at Home Reconfiguring Work, Care, and Masculinity” Fathering 2 (3): 277-303. (26) |
12 | Aile İçi Şiddet | McDaniel, S. A., & Tepperman, L. (2014). Close relations: An introduction to the sociology of families. Chapter 8 (pp. 268-288). Pearson Education Canada. Cherlin, Andrew, Linda Burton, Tera Hurt, and Diane Purvin. (2004). “The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation.” American Sociological Review 69: 768-789. (21). Guvenc, G., Akyuz, A., & Cesario, S. K. (2014). Intimate partner violence against women in Turkey: A synthesis of the literature. Journal of family violence, 29, 333-341. Altınay, A. G., & Arat, Y. (2009). Violence against women in Turkey: A nationwide survey. Chapter 3. Punto. |
13 | Boşanma ve Yeniden Evlenme | Kalmijn, Matthijs and Anne-Rigt Poortman. 2006. “His or Her Divorce? The Gendered Nature of Divorce and its Determinants.” European Sociological Review 22(2): 201-214. (13) Raley, K. & Sweeney, M. (2020) “Divorce, Repartnering and Stepfamilies: A Decade in Review”. Journal of Marriage and Family 82:81-99 Hochschild, A., & Machung, A. (2012). The second shift: Working families and the revolution at home. Chapter 14. Penguin. |
14 | Öğrenci Sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav |
1
|
5
|
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
14
|
14
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
1
|
6
|
6
|
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
32
|
32
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
|||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.