FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 419 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 419
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders Türkiye bağlamında toplumsal cinsiyet çalışmaları ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğini tartışmayı amaçlamaktadır. Bunun için toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet çalışmaları tarihine odaklanarak Türkiye özelinde toplumsal cinsiyet eşitsizliği tartışmalarının içerdiği farklı başlıkları tartışmaya açar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, öğrencileri Türkiye’deki toplumsal cinsiyet tartışmaları ile tanıştırır. Dersin kapsamı, toplumsal cinsiyet çalışmaları tarihi, toplumsal cinsiyet ilişkileri dönüşümü, toplumsal cinsiyet politikaları, kesişimsellik, kimlik, aile, sağlık, beden, popüler kültür ve medya tartışmalarını içermektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Genel Tanıtımı | West, C., & Zimmermann, D., (1987). Doing Gender, Gender and Society 1, 125-151. |
2 | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları ve yöntem | Judith Lorber, “Believing is Seeing: Biology as Ideology”, Michael Kimmel and Amy Aronson, (ed.) , The Gendered Society Reader, 14-25 Sharlene Nagy Hesse-Biber,Feminist Research, Sharlene Nagy Hesse-Biber (ed.) Handbook of Feminist Research: Theory and Practice, 2-26 |
3 | Türkiye’de Kadın Hareketi Tarihi | Kandiyoti, D. (1995) “Gendering the Modern: On Missing Dimensions in the Study of Turkish Modernity”, in Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, eds. Sibel Bozdoğan and Reşat Kasaba, 113-156 Yeşim Arat, 1993. “Women’s Studies in Turkey: From Kemalism to Feminism” New Perspectives on Turkey 9 (Fall): 119-135. Durakbaşa, A. (1998) ‘Kemalism as Identity Politics in Turkey’, in Deconstructing Images of theTurkish Woman, ed. Z. Arat, 139-156 |
4 | Türkiye’de Kadın Hareketi Tarihi ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları I | Kandiyoti, D. A., & Kandiyoti, D. (1987). Emancipated but unliberated? Reflections on the Turkish case. Feminist Studies, 13(2), 317-338. Nükhet Sirman, 1993. Feminism in Turkey: A Short History,” New Perspectives on Turkey, 3(1): 1-34. Özbay, F. 1999 Gendered Space: A New Look at Turkish Modernization. Gender & History. 11(3) pp.555-568 |
5 | Türkiye’de Kadın Hareketi Tarihi ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları II | Coşar S. & Özkan-Kerestecioğlu İ. (2016). “Feminist Politics in Contemporary Turkey: Neoliberal Attacks, Feminist Claims to the Public”, Journal of Women, Politics & Policy Selda Tuncer, Women and Public Space in Turkey: Gender, Modernity and the Urban Experience, selections. Simel Esim and Dilek Cindoğlu, “Women’s Organizations in 1990s Turkey: Predicaments and Prospects,” Middle Eastern Studies Jan, 1999; 35,1, 178-188. |
6 | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Kimlik Politikaları | Arat, Yeşim. Feminists, Islamists, and Political Change in Turkey. Political Psychology, 19/1, 117-32. Lou O’Neil, M. (2008). Being Seen: Headscarves and the Contestation of Public Space in Turkey. European Journal of Women’s Studies, 15(2), 101–115. Diner Ç. & Toktaş Ş. (2010) “Waves of feminism in Turkey: Kemalist,Islamist and Kurdish women's movements in an era of globalization”, Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 12:1, 41-57. |
7 | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Kuir | Bereket, T, Adam, B (2006) The emergence of gay identites in Turkey. Sexualities 9(2): 131–151. Görkemli, S (2012) ‘Coming out of the internet’: Lesbian and gay activism and the internet as a ‘digital closet’ in Turkey. Journal of Middle East Women’s Studies 8(3): 63–88. Savcı, E. (2016). Who speaks the language of queer politics? Western knowledge, politico-cultural capital and belonging among urban queers in Turkey. Sexualities, 19(3), 369–387. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Toplumsal Cinsiyet, İktidar ve Politika | Ayse Gul Altinay : The Myth of the Military Nation. Militarism, Gender, and Education in Turkey , 2004, pp 33-58. Karaman, Emine Rezzan. 2016. “Remember, S/He Was Here Once: Mothers Call for Justice and Peace in Turkey.” Journal of Middle East Women’s Studies 12 (3): 382–410. Ozbay, C., & Soybakis, O., 2018. Political Masculinities: Gender, Power, and Change in Turkey, Social Politics: Volume 27, Issue 1, Spring 2020, Pages 27–50 |
10 | Sınıf ve Toplumsal Cinsiyet | Özyeğin, G. (2002). The doorkeeper, the maid and the tenant: Troubling encounters in the Turkish urban landscape. Fragments of culture: The everyday of modern Turkey, 43-72. Bora, A. (2011). Kadınların Sınıfı: Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası, selections. Dust Cloth/Toz Bezi directed by Ahu Öztürk, 2015 |
11 | Aile | Yazici, B. (2012). The return to the family: welfare, state, and politics of the family in Turkey. Anthropological Quarterly, 103-140. Sirman, Nukhet (2004) `Kinship, Politics, and Love: Honour in Post-Colonial Contexts - The Case of Turkey', in S. Mojab and N. Abdo (eds) Violence in the Name of Honour. Istanbul: Bilgi University Press. Korkman, Zeynep Kurtuluş. "Politics of Intimacy in Turkey: A Distraction from “Real” Politics?" Journal of Middle East Women's Studies, vol. 12 no. 1, 2016, p. 112-121. |
12 | Beden ve tıp | Acar, F. and Altunok G. (2013) “The ‘politics of intimate’ at the intersection of neo-liberalism and neo-conservatism in contemporary Turkey.” Women’s Studies International Forum 41: 14–23. Cindoglu, Dilek (1997) `Virginity Tests and Artificial Virginity in Modern Turkish Medicine', Women's Studies International Forum 20(2): 253-61. Kurtoğlu, Ayça, “Sex Reassignment, Biological Reproduction and Sexual Citizenship in Turkey”. Fe Dergi. No. 2 (2009): 79-88. |
13 | Popüler kültür ve medya | Kırca, Süheyla. “Turkish women's magazines: The popular meets the political.” Women’s Studies International Forum, 24(3/4), 457-468 Bayramoğlu, Y., Lünenborg, M. Queer Migration and Digital Affects: Refugees Navigating from the Middle East via Turkey to Germany. Sexuality & Culture 22, 2018, 1019–1036 Suner, A. (2010) “The Absent Women of New Turkish Cinema” in New TurkishCinema: Belonging, Identity, Memory. London: I. B. Tauris: 163-178. |
14 | Neoliberal Yönetim | Deniz Kandiyoti (2016) Locating the politics of gender: Patriarchy, neo-liberal governance and violence in Turkey, Research and Policy on Turkey, 1:2, 103-118 Berrin Koyuncu, Aylin Özman. (2019) Women’s rights organizations and Turkish state in the post-2011 era: ideological disengagement versus conservative alignment. Turkish Studies 20:5, 728-753 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
13
|
13
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
21
|
21
|
Final Sınavı |
1
|
27
|
27
|
Toplam |
174
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
|||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
|||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
|||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.