FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Sosyoloji
SOC 423 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Toplumsal Hareketler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 423
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amaçlarından biri toplumsal hareketlerin doğuşu, gelişimi ve yarattığı etkilerle ilgili temel sosyolojik kavram ve kuramlara giriş yapmaktır. Dersin diğer amacı ise 1960’lardan bu yana ortaya çıkmış ve önemli toplumsal değişimlere yol açmış toplumsal hareket ve protesto dalgalarını incelemektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders toplumsal hareketler ve protestolara odaklanan bir derstir. Derste, ilk olarak, 1950’lerden bu yana formüle edilen temel toplumsal hareket kavram ve kuramları ele alınmaktadır. Ardından, bu teorilerin de yardımıyla, 1960’lardan bu yana doğmuş ve toplumsal yaşamda iz bırakmış protesto ve toplumsal hareket dalgaları incelenmektedir. Derste, bu dalgaların içine doğdukları toplumsal bağlamda nasıl şekillendikleri, hangi toplumsal grupları harekete geçirdikler, ve ne tür toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel etkiler yarattıkları konuları özellikle üzerinde durulan konulardır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Toplumsal Hareketler Nasıl Tanımlanabilir? Toplumsal Hareketlerin Doğuşu | Staggenborg, Suzanne. 2012. Social Movements. Second Edition. “Introduction” (pp. 1-9) Charles Tilly. |
3 | Toplumsal Hareket Kavram ve Kuramları | Dana Moss and David Snow 2016: “Theorizing Social Movements” Cyrus Ernesto Zirakzadeh. 2006. Social Movements in Politics, Chapter 1. |
4 | Kaynak Seferberliği ve Siyasi Süreç Yaklaşımları | McCarthy, John, and Mayer Zald 1977. “Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory,” American Journal of Sociology 82: 1212-1241. McAdam, Doug. (1982). “Political Process Model” Pp. 36-59 in Political Process and the Development of Black Insurgency 1930-1970. Chicago: University of Chicago Press. McAdam, Doug. 1996. “Conceptual Origins, Current Problems, Future Directions,” in Doug McAdam, John McCarthy, and Mayer Zald, eds., Comparative Perspectives on Social Movements. Cambridge University Press. |
5 | Yeni Toplumsal Hareketler Yaklaşımları | Jurgen Habermas. 2011. ‘New Social Movements’ in C. Zirakzadeh(ed.) Social and Political Movements. Melucci, Alberto (1995a). “The New Social Movements Revisited,” in Louis Maheu, ed., Social Movements and Social Classes: The Future of Collective Action. London: Sage |
6 | Yeni Toplumsal Hareketler Yaklaşımları | Klaus Eder. 2011. ‘The 'New Social Movements': Moral crusades, political pressure groups, or social movements’, in C. Zirakzadeh(ed.) Social and Political Movements. |
7 | Marksist Toplumsal Hareketler Yaklaşımları | Barker, C., Cox, L., Krinsky, J. & Nilsen, A. G. (2013) ‘Marxism and social movements: an introduction’, in Marxism and Social Movements, eds C. Barker, L. Cox, J. Krinsky & A. Nilsen, Brill, Leiden, pp. 1–37.Cox, L. & Nilsen, A. G. (2014) We Make Our Own History: Marxism and Social Movements in the Twilight of Neoliberalism, Pluto, London. |
8 | Arasınav | |
9 | 1960’larda Protesto Dalgaları | Robert Gildea and James Mark. 2013. ‘Introduction’, 1- 20 and ‘Conclusion: Europe’s 68’ 326- 338 in R Gildea, J Mark, A Warring Eurpe’s 68: Voices of Revolt. |
10 | 1960’larda Protesto Dalgaları | Martin Klimke and Joachim Scharloth1968 in Europe: An Introduction 1- 12. In M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977. Tom Hayden The Future of 1968’s “Restless Youth” 325- 332. In M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977. |
11 | Çevre Hareketi | Timothy Doyle. 2005. Environmental Movement in Minority and Majority Worlds. Chapter 1. Christopher Roots. 2008. ‘The Environmental Movement’ in M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977 |
12 | Küreselleşme ve Toplumsal Hareketler | Christina Flesher Fominaya. 2020. ‘Globalization and Social Movements’, Chapter 2. |
13 | 2000’lerde Protesto Dalgaları: Meydan Hareketleri | Castaneda, E. (2012) ‘The indignados of Spain: a precedent to occupy wall street’, Social Movement Studies, vol. 11, no. 3–4, pp. 309–319. Hayriye Özen (2015) An Unfinished Grassroots Populism: The Gezi Park Protests in Turkey and Their Aftermath, South European Society and Politics, 20:4, 533-552. |
14 | Dijitalleşme ve Değişen Toplumsal Aktivizm | Castells, M. (2012) Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age, Polity. Cambridge. Christina Flesher Fominaya. 2020. ‘Movements after the Crash: A Global Wave of Protest’, Chapter 7. Gerbaudo, P. (2014) ‘Populism 2.0’, in Social Media, Politics and the State: Protests, Revolutions, Riots, Crime and Policing in the Age of Facebook, Twitter and YouTube, eds C. Fuchs & D. Trottier, Routledge, London, pp. 16, 67. |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. |
X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. |
X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. |
X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. |
|||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. |
X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. |
X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
|||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. |
X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. |
X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: Görsel Sosyoloji
Sosyoloji Bölümü sizi “Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler” kitabının yazarı Doç. Dr. Gülbin Özdamar Akarçay ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine
Kitap Tanıtımı ve Söyleşi: İnkılabı Nakşedecek Resimler
Sosyoloji Bölümü sizi “İnkılabı Nakşedecek Resimler” kitabının yazarı Dr. Bengü Aydın Dikmen ile gerçekleştireceği Kitap Tanıtımı ve Söyleşi etkinliğine davet ediyor. Tarih:
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik.
Etnomüzikolog Onur Sönmez’i konuk ettiğimiz sosyoloji seminerimizi gerçekleştirdik. Bu detaylı ve ilgi çekici sunum için kendisine çok teşekkür ediyoruz.
Cover Kültürü: İzmir’in Değişmeyen Müzik Sahnesinde Haz, Güç, ve Öz-Tahayyül
Dr. Onur Sönmez’i konuk edeceğimiz Sosyoloji Semineri’ne davetlisiniz. Onur Sönmez, CUNY Graduate Center’dan etnomüzikoloji alanında doktora derecesine sahiptir. Ana araştırma alanları popüler
II. İEU TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARINI GELİŞTİRME ÇALIŞTAYI (EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi)
8 Mart 2024 Dünya Emekçi Kadınlar Gününde EKOKAM, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen “II. İEU TOPLUMSAL
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
1 Mart Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği etkinliğimizi akademisyenlerin, kadın kooperatiflerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve öğrencilerimizin katılımlarıyla gerçekleştirdik.
Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
İEÜ EKOKAM, Sosyoloji Bölümü ve Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı’nın 1 Mart 2024 tarihinde ortaklaşa düzenleyeceği "Kadın Kooperatifleri ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" etkinliğine
Aramıza Yeni Katılan Tam Zamanlı Öğretim Üyemiz: Prof. Dr. Deniz Yükseker
Prof. Dr. Deniz Yükseker'in aramıza katıldığını duyurmaktan mutluluk duyuyoruz. Kendisine İzmir Ekonomi Üniversitesi'nde sürdüreceği çalışmalarında başarılar diliyor ve aramıza hoş geldiniz diyoruz.