Bizi takip edin
|
EN

SOSYAL MEDYA

SOC 423 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Toplumsal Hareketler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SOC 423
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amaçlarından biri toplumsal hareketlerin doğuşu, gelişimi ve yarattığı etkilerle ilgili temel sosyolojik kavram ve kuramlara giriş yapmaktır. Dersin diğer amacı ise 1960’lardan bu yana ortaya çıkmış ve önemli toplumsal değişimlere yol açmış toplumsal hareket ve protesto dalgalarını incelemektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Toplumsal hareketlerin doğuşunu mümkün kılan toplumsal ve siyasal faktörleri tanımlayabilecektir.
  • • Toplumsal ve siyasal bağlamın toplumsal harekelerin aldıkları biçimler üzerindeki etkilerini açıklayabilecektir.
  • • Toplumsal hareket kavram ve kuramlarını sınıflandırabilecektir.
  • • Toplumsal hareketlerin doğuşunu ve etkilerini açıklayabilecektir.
  • • Toplumsal hareketler ve toplumsal değişim arasındaki ilişkiyi tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders toplumsal hareketler ve protestolara odaklanan bir derstir. Derste, ilk olarak, 1950’lerden bu yana formüle edilen temel toplumsal hareket kavram ve kuramları ele alınmaktadır. Ardından, bu teorilerin de yardımıyla, 1960’lardan bu yana doğmuş ve toplumsal yaşamda iz bırakmış protesto ve toplumsal hareket dalgaları incelenmektedir. Derste, bu dalgaların içine doğdukları toplumsal bağlamda nasıl şekillendikleri, hangi toplumsal grupları harekete geçirdikler, ve ne tür toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel etkiler yarattıkları konuları özellikle üzerinde durulan konulardır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Toplumsal Hareketler Nasıl Tanımlanabilir? Toplumsal Hareketlerin Doğuşu Staggenborg, Suzanne. 2012. Social Movements. Second Edition. “Introduction” (pp. 1-9) Charles Tilly.
3 Toplumsal Hareket Kavram ve Kuramları Dana Moss and David Snow 2016: “Theorizing Social Movements” Cyrus Ernesto Zirakzadeh. 2006. Social Movements in Politics, Chapter 1.
4 Kaynak Seferberliği ve Siyasi Süreç Yaklaşımları McCarthy, John, and Mayer Zald 1977. “Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory,” American Journal of Sociology 82: 1212-1241. McAdam, Doug. (1982). “Political Process Model” Pp. 36-59 in Political Process and the Development of Black Insurgency 1930-1970. Chicago: University of Chicago Press. McAdam, Doug. 1996. “Conceptual Origins, Current Problems, Future Directions,” in Doug McAdam, John McCarthy, and Mayer Zald, eds., Comparative Perspectives on Social Movements. Cambridge University Press.
5 Yeni Toplumsal Hareketler Yaklaşımları Jurgen Habermas. 2011. ‘New Social Movements’ in C. Zirakzadeh(ed.) Social and Political Movements. Melucci, Alberto (1995a). “The New Social Movements Revisited,” in Louis Maheu, ed., Social Movements and Social Classes: The Future of Collective Action. London: Sage
6 Yeni Toplumsal Hareketler Yaklaşımları Klaus Eder. 2011. ‘The 'New Social Movements': Moral crusades, political pressure groups, or social movements’, in C. Zirakzadeh(ed.) Social and Political Movements.
7 Marksist Toplumsal Hareketler Yaklaşımları Barker, C., Cox, L., Krinsky, J. & Nilsen, A. G. (2013) ‘Marxism and social movements: an introduction’, in Marxism and Social Movements, eds C. Barker, L. Cox, J. Krinsky & A. Nilsen, Brill, Leiden, pp. 1–37.Cox, L. & Nilsen, A. G. (2014) We Make Our Own History: Marxism and Social Movements in the Twilight of Neoliberalism, Pluto, London.
8 Arasınav
9 1960’larda Protesto Dalgaları Robert Gildea and James Mark. 2013. ‘Introduction’, 1- 20 and ‘Conclusion: Europe’s 68’ 326- 338 in R Gildea, J Mark, A Warring Eurpe’s 68: Voices of Revolt.
10 1960’larda Protesto Dalgaları Martin Klimke and Joachim Scharloth1968 in Europe: An Introduction 1- 12. In M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977. Tom Hayden The Future of 1968’s “Restless Youth” 325- 332. In M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977.
11 Çevre Hareketi Timothy Doyle. 2005. Environmental Movement in Minority and Majority Worlds. Chapter 1. Christopher Roots. 2008. ‘The Environmental Movement’ in M Klimke and J Scharloth (eds) 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956–1977
12 Küreselleşme ve Toplumsal Hareketler Christina Flesher Fominaya. 2020. ‘Globalization and Social Movements’, Chapter 2.
13 2000’lerde Protesto Dalgaları: Meydan Hareketleri Castaneda, E. (2012) ‘The indignados of Spain: a precedent to occupy wall street’, Social Movement Studies, vol. 11, no. 3–4, pp. 309–319. Hayriye Özen (2015) An Unfinished Grassroots Populism: The Gezi Park Protests in Turkey and Their Aftermath, South European Society and Politics, 20:4, 533-552.
14 Dijitalleşme ve Değişen Toplumsal Aktivizm Castells, M. (2012) Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age, Polity. Cambridge. Christina Flesher Fominaya. 2020. ‘Movements after the Crash: A Global Wave of Protest’, Chapter 7. Gerbaudo, P. (2014) ‘Populism 2.0’, in Social Media, Politics and the State: Protests, Revolutions, Riots, Crime and Policing in the Age of Facebook, Twitter and YouTube, eds C. Fuchs & D. Trottier, Routledge, London, pp. 16, 67.
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final

 

Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
20
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
10
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
27
27
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.

X
2

Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.

X
3

Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.

X
4

Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.

5

Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur.

X
6

Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.

X
7

Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.

8

Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.

X
9

Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur.

X
10

Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.