Dersin Adı
|
Kültür ve Toplum
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SOC 445
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Seçmeli
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
Anlatım / Sunum
|
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
- |
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu ders görsel ve maddi kültür çalışmalarındaki belli konu ve tartışmaları kültür-toplum ilişkisi vurgusuyla inceleyerek sosyolojik düşünce anlayışını derinleştirmeyi amaçlamaktadır. Dersin temel sorusu toplumların anlaşılması ve açıklanmasında görsel kültürü nasıl kullanabileceğimizdir. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- kültürel sosyoloji çalışmalarının temel kavram ve kuramlarını açıklayabilecektir;
- kültürel sosyoloji çalışmalarının temel kavram ve kuramlarını açıklayabilecektir;
- kültür sosyolojisi çalışmalarında kullanılan farklı yöntemleri ayırt edebilecektir;
- görsel ve maddi kültürel pratikleri sosyolojik bir bakış açısıyla tartışabilecektir;
- kültürel pratikler üzerinden toplumsal eşitsizliklerin yeniden üretilmesini sorgulayabilecektir;
|
Ders Tanımı
|
Ders, kültürel pratikleri sosyolojik düşünce çerçevesinde tartışmak üzere tasarlanmıştır. Bu amaçla bu ders, kültür sosyolojisi alanının temel kavramlarını, yöntem tartışmalarını değerlendirerek, sosyolojik tahayyül çerçevesinde sınıf, toplumsal cinsiyet, ırkçılık, kimlik, politika, din gibi konulara odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin Genel Tanıtımı |
|
2 |
Giriş |
Chapter 1, “Anthropology” Core Concepts in Cultural Anthropology |
3 |
Kültür Nedir? |
Chapter 2, “Culture,” Core Concepts “Eating Christmas in the Kalahari,” Conformity and Conflict (14th edition), pp. 13-19 (Richard Borshay Lee) |
4 |
Din |
“Expressive Culture: Religion, Worldview and Art” Core Concepts in Cultural Anthropology “Baseball Magic,” Conformity and Conflict, (14th edition) (George Gmelch) “Body Ritual among the Nacimera,” Conformity and Conflict (14th edition) (Horace Miner) |
5 |
Aile ve Akrabalık I |
Kinship and Descent” Core Concepts in Cultural Anthopology. |
6 |
Aile ve Akrabalık II |
“Marriage and Family” Core Concepts in Cultural Anthropology. |
7 |
Aile ve Akrabalık III |
“Matrilineal Kinship: Walking Marriage in China,” Conformity and Conflict (14th ed.) (Lu Yuan and Sam Mitchell) “Polyandry: When Brothers Take a Wife,” Conformity and Conflict (14th edition) (Melvyn Goldstein) |
8 |
Vize |
|
9 |
Toplumsal Örgütlenme: Kast, Sınıf, Irk, Etnisite |
“The Dimensions of Social Organization,” Core Concepts in Cultural Anthropology “Mixed Blood” Conformity and Conflict (14th edition) (Jeffrey M. Fish) |
10 |
Toplumsal Örgütlenme: Toplumsal Cinsiyet |
“The Dimensions of Social Organization,” Core Concepts in Cultural Anthropology |
11 |
İktisadi Antropoloji |
“Economic Anthropology” Core Concepts in Cultural Anthropology. “The Hunters: Scarce Resources in the Kalahari,” Conformity and Conflict (14th edition) (Richard Borshay Lee) Read about what the Bushmen of the Kalahari are doing now: http://www.survivalinternational.org/tribes/bushmen |
12 |
Politik Antropoloji |
“Political Anthropology” Core Concepts in Cultural Anthropology |
13 |
Küreselleşme ve Kültür |
“Globalization and the Culture of Capitalism” Core Concepts in Cultural Anthropology. |
14 |
Ödev Başlıklarının Tartışılması |
|
15 |
Dersin gözden geçirilmesi |
|
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı
|
Robert H. Lavenda and Emily A. Schultz. 2009 (4th ed.) Core Concepts in Cultural Anthropology, Boston: McGraw Hill
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
James Spradley and David W. McCurdy. 2012 (14th ed.) Conformity and Conflict. Readings in Cultural Anthropology. Boston: Pearson
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
2
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
2 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
39
|
39
|
Final Sınavı |
1
|
48
|
48
|
|
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest